Rydaholmsmetoden. En läsutvecklingsmetod för att göra det svåra enkelt
Abstract
Syfte: Avsikten med denna undersökning är att studera hur pedagoger arbetar med Rydaholmsmetoden, samt ta reda på deras erfarenheter av arbetet med denna lästränings- och läsutvecklingsmetod. Frågeställningarna utöver huvudfrågan är, vad som har betydelse i arbetet med metoden, vilka elever den tillämpas på, om metoden passar alla elever oavsett karaktären av lässvårigheter och vilka fördelar och nackdelar anses metoden ha jämfört med andra metoder.
Teori/Metod: Undersökningen innehåller 11 intervjuer med olika pedagoger inom grundskolor i södra Sverige. I intervjuerna har använts halvstrukturerade och öppna frågor som spelats in. Svaren har analyserats genom utskrift, genomläsningar och funderingar på innebörder. Empirin har kopplats till frågeställningarna i studien. Förståelse och tolkning har anknutits till en hermeneutisk ansats.
Resultat: Innehållet och arbetssättet i Rydaholmsmetoden är genomgånget och visar sig följa läsforskningens bästa råd och rön. Hur pedagogerna arbetar är beskrivet i denna rapport. Pedagogens roll i denna metod, liksom i många andra undervisningssammanhang är stor. Först och främst måste de kunna inspirera, motivera och uppmuntra eleverna till att träna och undvika att träningen blir tråkig och enformig, som kan vara en risk. Med den regelbundna träningen och uppföljningen kan man visa på positiva resultat. Känslan av att lyckas stärker elevernas självkänsla och motivation att träna. Men det gäller också för pedagogerna att kunna anpassa materialet till elevernas nivå, känna av elevernas signaler när det blir problem. Om resultaten uteblir i början, så krävs ett stort tålamod av både elev och pedagog, samt tro på att metoden kommer att hjälpa. De korta och intensiva arbetspassen, gör att eleverna tycker det oftast är okej att gå ifrån och de verkar trivas med uppmärksamheten vid den individuella kontakten med pedagogen. Både elever och pedagoger tycker att Rydaholmsmetoden är en enkel lästräningsmetod och många upplever att de blir hjälpta av denna metod.
Det är viktigt att poängtera att metoden hjälper enbart elever som har problem med avkodningen eller läshastigheten.
I ett vidare specialpedagogiskt perspektiv, så bidrar metoden till att eleverna förbättrar sin läsförmåga så att de lättare kan hänga med i ordinarie undervisning. Detta innebär att de får möjlighet att vara med klassen i större utsträckning, då tiden för lästräningen oftast är mycket kort och de kan också delta i skolarbetet på samma villkor som de andra i klassen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009-10-09Author
Gustafsson, Jan
Keywords
lästräning
ordavkodning
läshastighet
automatisering
lässvårigheter
dyslexi
fonologisk förmåga
Language
swe