• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Propagandaministerierna? En studie av tre myndigheter och deras opinionsbildande verksamhet

Abstract
Titel: Propagandaministerierna? En studie av tre myndigheter och deras opinionsbildande verksamhet Författare: Pontus Haag Uppdragsgivare: MOVE – Svenska myndigheters opinionsbildande verksamhet Kurs: Examensarbete i Medie‐ och kommunikationsvetenskap vid insti‐tutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs uni‐versitet. Termin: Vårterminen 2009 Handledare: Magnus Fredriksson Sidantal: 63 exklusive bilagor Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida opinions‐bildning av mer ideologisk karaktär förekommer samt om det finns ett aktivt arbete med att påverka människors uppfattning om de tre myndigheterna. Metod: Kvalitativ metod Material: Genomförda samtalsintervjuer med sex representanter med an‐svar för information och kommunikation på Energimyndigheten, Fiskeriverket och Försäkringskassan. Huvudresultat: Studiens huvudsakliga resultat visar att de tre undersökta myndigheterna inte kan karakteriseras som den typ av ideolo‐giska myndigheters som Bo Rothstein hävdar att många svens‐ka myndigheter har förvandlats till. Energimyndigheten är den myndighet som faller närmast beskrivningen av en ideologi‐producerande statsapparat. Myndigheten saknar också helt le‐gala styrmedel och använder sig nästan uteslutande av opini‐onsbildning för att uppnå sina mål. Fiskeriverket och Försäk‐ringskassan har inget tydligt arbete med opinionsbildning i mer ideologiska frågor. Energimyndigheten och Försäkringskassan har en medveten profilering och varumärkesstrategi. Det arbe‐tet är nära förknippat med att stärka legitimiteten och därmed säkra sin framtida existens. Fiskeriverket arbetar inte alls med t ex profil och varumärke.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21350
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_21350_1.pdf (566.6Kb)
Date
2009-10-28
Author
Haag, Pontus
Series/Report no.
C696
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV