Plagiat – En pedagogisk utmaning
Sammanfattning
Projektet Plagiat – en pedagogisk modell vill stödja uppbyggnaden av en säker
miljö för studenter som skall lära sig skriva i akademiska former. Projektet berör
också plagiering som en angelägen examinationsproblematik.
Kartläggning av disciplinärenden, enkäter rörande personals och studenters attityder
till plagiering och fusk, gymnasieelevers resonemang kring skrivande och
plagiering samt analys av examensarbeten med textjämförelseverktyg har genomförts.
Policyer är framtagna och en serie interventioner har utförts, t ex utbildningsinsatser
för personal och studenter, deltagande i policy- och informationsarbete,
arbete med disciplinärenden, kursutformning samt utformning av resurser för att
insatser för att förebygga plagiering. Informationsföreläsningar och seminarier har
genomförts vid samtliga medverkande lärosäten, så även utbildningar av tentamensvakter.
Olika kursmoment som rör akademiskt skrivande, vilseledande och
plagiering har införts i seminarier för studenter, i högskolepedagogiska kurser och i
handledningskurser för lärare. Textjämförelseverktyg har också introducerats som
stöd för handledning av studenter. En webbplats har utarbetats inklusive en taxonomi
att användas för diskussion kring hur andras texter får utnyttjas.
Övrig beskrivning
Rapport för NSHU-projekt startade 2007
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009-11-04Författare
Nilsson, Lars-Erik
Lönn Svensson, Anngerd
Orlenius, Kennert
Nyckelord
plagiering
säker miljö
digital kompetens
kompetensutveckling
etik
moral
Publikationstyp
report
Språk
swe