Visa enkel post

dc.contributor.authorRönnberg, Christina
dc.date.accessioned2009-11-19T08:57:58Z
dc.date.available2009-11-19T08:57:58Z
dc.date.issued2009-11-19T08:57:58Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21440
dc.description.abstractSpråket spelar en avgörande roll för individen på vilket sätt han/hon kan klara av sin skolgång och integreras i det svenska samhället på ett så smidigt sätt som möjligt. Därför är det viktigt att alla pedagoger, som undervisar andraspråkselever, har kunskap om hur språkinlärningen underlättas för elever med ett annat modersmål än svenska. Många språkforskare har kommit fram till att användning av skönlitteratur i undervisningen främjar språkutvecklingen på olika sätt, både inom ämnet svenska och svenska som andraspråk. Syftet med undersökningen är att ta reda på i vilken utsträckning pedagoger inom andraspråksundervisningen använder skönlitteratur som ett pedagogiskt verktyg i sin undervisning och vilken typ av skönlitteratur som används. I min undersökning vill jag få veta vad pedagogerna anser om språkinlärning med hjälp av skönlitteratur och på vilket sätt det lästa bearbetas. En viktig frågeställning är också huruvida andraspråkselevernas språkutveckling underlättas med hjälp av skönlitteratur. Jag har valt att göra en kvalitativ intervjuundersökning och målet är att få bekräftat det som sägs i litteraturen om betydelsen av att läsa skönlitteratur för språkinlärningen. Informanterna som jag har intervjuat är sex lärare i svenska som andraspråk, både inom ungdomsskolan och vuxenutbildningen. Det är dessa intervjuer som ligger till grund för min undersökning. Resultatet av undersökningen visar att pedagogerna arbetar mycket med skönlitteratur på olika sätt i sina undervisningsgrupper. Arbetssättet mellan de olika pedagogerna skiljer sig åt i viss mån, men slutsatser som går att dra utifrån intervjuerna är att samtliga pedagoger är övertygade om att det är språkutvecklande att arbeta med skönlitteratur i andraspråksundervisningen. Genom att utgå från skönlitterära texter menar pedagogerna att eleverna lär sig meningsbyggnad, grammatiska strukturer, ord och uttryck i ett sammanhang, vilket främjar den muntliga och skriftliga förmågan. I förekommande diskussioner runt de skönlitterära texterna lär sig eleverna att argumentera och ge uttryck för sina åsikter.en
dc.language.isosween
dc.subjectSvenska som andraspråken
dc.subjectskönlitteraturen
dc.subjectkvalitativ intervjuundersökningen
dc.titleSkönlitteratur som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen i svenska som andraspråken
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post