-SAS Prissättning- och dess förhållande till konkurrensrätten
Abstract
Resumé Uppsatsens primära syfte är att utröna hur SAS prissättningsstrategier förhåller sig till svensk konkurrensrätt. SAS tillämpar idag ett omfattande och många gånger svåröverskådligt biljettsystem. För att överhuvudtaget kunna påbörja en rättslig analys av företagets prissättning, krävs därför att man har en förståelse om hur och varför SAS prissättningssystem är uppbyggt som det är. Uppsatsen består därmed av två delstudier. Delstudie 1 är företagsekonomiskt inriktad och försöker ge läsaren en förståelse för hur SAS segmenterar sina kunder och utformar prissättningen mot varje enskilt segment. Studien består av en teoretisk del, där det redogörs för vilka faktorer som styr ett företags prissättningsbeslut, och en praktisk del som beskriver hur SAS prissätter olika kundgrupper. Delstudie 1 ligger till grund för den konkurrensrättsliga analysen i delstudie 2, där SAS prissättning bedöms konkurrensrättsligt. Tanken är att denna skall kunna fungera som en prognos över hur exempelvis konkurrensverket skulle bedöma SAS prissättning. .
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law