P@rable Project
Process Based Assessment through Blended Learning
Sammanfattning
P@rable-projektet har fokuserat IT-stödda processbaserade arbetsformer. Lärarutbildningar och VFU-skolor i Karlstad, Linköping och Umeå har deltagit i projektet. De arbetsformer som studerats är föreställningskartor, digital portfolio och bloggar. Dessa har syftat till att ge de studerande ramverk för att dokumentera och/eller reflektera över sitt eget lärande samt koppla samman teori och praktik under VFU. I processarbetet har även lärarnas roll, lärarutbildare och lärare vid VFU-skolor, fokuserats. Projektet pekar på studenternas behov av att reflektera och knyta samman teori och praktik och de utprovade arbetsformernas potential att uppfylla dessa behov. De problem som framkommit rör i första hand struktur och organisation av lärarutbildning som helhet och samarbete med VFU-enheter i synnerhet.
Utgivare
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
Övrig beskrivning
P@rableprojektet genomfördes under åren 2007 - 2008.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Granberg, Carina
Hudson, Brian
Bodén, Annelie
Scherp, Hans-Åke
Scherp, Gun-Britt
Liljeqvist, Håkan
Johansson, Magnus
Österlund, Dag
Nyckelord
Blended learning
Processbeserade arbetsformer
VFU
Föreställningskartor
Portfolio
Bloggar
Publikationstyp
report
Serie/rapportnr.
Rapporter från NSHU
Språk
swe