• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Alla elever ska känna glädje till det dem gör i skolan" Olika arbetssätt för den tidiga läs- och skrivinlärningen.

Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare ute i verksamheten arbetar med den första läs- och skrivinlärningen och hur de får alla elever läs och skrivkunniga. Frågeställningar: Vilka metoder finns? Vilka metoder används i verksamheten? Varför arbetar lärarna som de gör? Vad säger litteraturen och forskningen? Metod och material som använts i studien är en kombination av intervjuer och tidigare forskning. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning där 6 lärare som har arbetat eller arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen ingick. Resultatet ur vår studie utgår från sex lärares perspektiv på läs- och skrivinlärning. Alla elever har olika utgångspunkter i läs- och skrivinlärningen. Lärarna ansåg att för att kunna nå alla elever krävs det ett varierat arbetssätt med flera olika metoder. Det som vi kan visa i vårt resultat är att lärarna använder sig av aktuella forskningsmetoder, fast på ett växlade sätt där inte endast en metod förekommer. Betydelse för läraryrket: Det ställs stora krav på läs- och skrivförmågan i dagens samhälle och förmågan att kunna läsa och skriva är oerhört viktig. Kravet är att som svenska medborgare förväntas vi kunna tolka och förstå all den information som finns i vårt samhälle idag. Skolan har en viktigt uppgift, att skapa goda
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21569
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21569_1.pdf (482.4Kb)
Date
2009
Author
Backlund, Sita
Hidefält, Malin
Keywords
L
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV