• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Alla elever ska känna glädje till det dem gör i skolan" Olika arbetssätt för den tidiga läs- och skrivinlärningen.

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare ute i verksamheten arbetar med den första läs- och skrivinlärningen och hur de får alla elever läs och skrivkunniga. Frågeställningar: Vilka metoder finns? Vilka metoder används i verksamheten? Varför arbetar lärarna som de gör? Vad säger litteraturen och forskningen? Metod och material som använts i studien är en kombination av intervjuer och tidigare forskning. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning där 6 lärare som har arbetat eller arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen ingick. Resultatet ur vår studie utgår från sex lärares perspektiv på läs- och skrivinlärning. Alla elever har olika utgångspunkter i läs- och skrivinlärningen. Lärarna ansåg att för att kunna nå alla elever krävs det ett varierat arbetssätt med flera olika metoder. Det som vi kan visa i vårt resultat är att lärarna använder sig av aktuella forskningsmetoder, fast på ett växlade sätt där inte endast en metod förekommer. Betydelse för läraryrket: Det ställs stora krav på läs- och skrivförmågan i dagens samhälle och förmågan att kunna läsa och skriva är oerhört viktig. Kravet är att som svenska medborgare förväntas vi kunna tolka och förstå all den information som finns i vårt samhälle idag. Skolan har en viktigt uppgift, att skapa goda
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21569
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21569_1.pdf (482.4Kb)
Datum
2009
Författare
Backlund, Sita
Hidefält, Malin
Nyckelord
L
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV