"Alla elever ska känna glädje till det dem gör i skolan" Olika arbetssätt för den tidiga läs- och skrivinlärningen.
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare ute i verksamheten arbetar med den första läs- och
skrivinlärningen och hur de får alla elever läs och skrivkunniga.
Frågeställningar:
Vilka metoder finns?
Vilka metoder används i verksamheten?
Varför arbetar lärarna som de gör?
Vad säger litteraturen och forskningen?
Metod och material som använts i studien är en kombination av intervjuer och tidigare forskning. Vi valde att
göra en kvalitativ undersökning där 6 lärare som har arbetat eller arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen
ingick.
Resultatet ur vår studie utgår från sex lärares perspektiv på läs- och skrivinlärning. Alla elever har olika
utgångspunkter i läs- och skrivinlärningen. Lärarna ansåg att för att kunna nå alla elever krävs det ett varierat
arbetssätt med flera olika metoder. Det som vi kan visa i vårt resultat är att lärarna använder sig av aktuella
forskningsmetoder, fast på ett växlade sätt där inte endast en metod förekommer.
Betydelse för läraryrket: Det ställs stora krav på läs- och skrivförmågan i dagens samhälle och förmågan att
kunna läsa och skriva är oerhört viktig. Kravet är att som svenska medborgare förväntas vi kunna tolka och
förstå all den information som finns i vårt samhälle idag. Skolan har en viktigt uppgift, att skapa goda
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Backlund, Sita
Hidefält, Malin
Nyckelord
L
Språk
sv