Show simple item record

dc.contributor.authorJonazon, Emeliesv
dc.contributor.authorOlofsson, Viktorsv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:29:52Z
dc.date.available2009-12-20T21:29:52Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21570
dc.description.abstractAbstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Rimliga Mål eller bevingade ord? – ett arbete angående uppnåendemålen i musik för grundskolans år 5 Författare: Emelie Jonazon och Viktor Olofsson Termin och år: VT 2009 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Toivo Burlin Examinator: Bengt Jacobsson Rapportnummer: VT-09-1030-17 Nyckelord: Musik, grundskola, kursplan, uppnåendemål Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att titta på hur lärare upplever uppnåendemålen för åk 5 i kursplanen. Är målen rimliga? Vi har gjort kvalitativa intervjuer med musiklärare som är verksamma i grundskolans tidigare år. Det övergripande resultatet är att lärares syn på uppnåendemålen är skiftande. Den slutsats man kan dra av deras svar är att lärare som upplever att de har resurser i form av instrument och lokal också i högre utsträckning upplever att målen är rimliga. Lärarna tycker överlag att det inte är så viktigt att eleverna uppnår målen i musik men upplever dem som ett stöd och en hjälp i sitt arbete. I och med frågan om uppnåendemålens rimlighet så väcks också frågor kring musikens existens i grundskolan. Lärarna som vi har intervjuat trycker på att musikämnet är viktigt i grundskolan för att eleverna lär sig att samarbeta, de får bättre koordination och utvecklar språket mm. 
 2
sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectgrundskolasv
dc.subjectkursplansv
dc.subjectuppnsv
dc.titleRimliga Mål eller bevingade ord? – ett arbete angående uppnåendemålen i musik för grundskolans år 5sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record