Rimliga Mål eller bevingade ord? – ett arbete angående uppnåendemålen i musik för grundskolans år 5
Sammanfattning
Abstract
Examensarbete inom lärarutbildningen
Titel: Rimliga Mål eller bevingade ord? – ett arbete angående uppnåendemålen i
musik för grundskolans år 5
Författare: Emelie Jonazon och Viktor Olofsson
Termin och år: VT 2009
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Toivo Burlin
Examinator: Bengt Jacobsson
Rapportnummer: VT-09-1030-17
Nyckelord: Musik, grundskola, kursplan, uppnåendemål
Sammanfattning:
Syftet med detta arbete är att titta på hur lärare upplever uppnåendemålen för åk 5 i kursplanen.
Är målen rimliga? Vi har gjort kvalitativa intervjuer med musiklärare som är verksamma i
grundskolans tidigare år. Det övergripande resultatet är att lärares syn på uppnåendemålen är
skiftande. Den slutsats man kan dra av deras svar är att lärare som upplever att de har resurser i
form av instrument och lokal också i högre utsträckning upplever att målen är rimliga. Lärarna
tycker överlag att det inte är så viktigt att eleverna uppnår målen i musik men upplever dem
som ett stöd och en hjälp i sitt arbete. I och med frågan om uppnåendemålens rimlighet så
väcks också frågor kring musikens existens i grundskolan. Lärarna som vi har intervjuat
trycker på att musikämnet är viktigt i grundskolan för att eleverna lär sig att samarbeta, de får
bättre koordination och utvecklar språket mm.
2
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Jonazon, Emelie
Olofsson, Viktor
Nyckelord
Musik
grundskola
kursplan
uppn
Språk
sv