dc.description.abstract | Syfte:Vi vill undersöka musikens påverkan på gruppdynamiken i
musikundervisning och hur den påverkar det pedagogiska arbetet samt
också påverkas av det pedagogiska arbetet.
Huvudfrågor:Vilka faktorer, andra än musik eller musicerande, spelar in för att
forma en välfungerande och välmående ensemblegrupp?
Vad har pedagogen för roll i skapandet av ett lustfyllt lärande i
egenskap av ensemblegruppens ledare?
Är musiken eller musicerandet den viktigaste faktorn i
ensembleundervisning?
Metod och material: Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer som metod för vår uppsats.
Vi har intervjuat fyra elever vid det estetiska programmet, samt två
lärare som undervisar i ensemble angående deras erfarenheter kring
musicerande i grupp. Teoretiskt grundar vi oss i pedagogiska
socialisationsteorier, teorier om grupprocesser och gruppsykologi.
Betydelse för läraryrket: Vår studie handlar om hur elever och lärare ser på
ensembleundervisning och dess grupprocesser. I vår blivande
profession kan vi ta hjälp av denna studie för att skapa ett klimat för
eleverna där alla får chansen till att ta plats och utvecklas som
individer och musiker.
Resultat:I studien har vi kunnat identifiera många av de faktorer som spelar in
för att ensembleundervisning ska bli meningsfull, t.ex. pedagogens
agerande och gruppens sammanhållning. I musicerandet tillsammans
med andra lär eleverna känns varandra på ett djupare plan och de kan
skapa sig en identitet som knyts till sina respektive instrument. Ett
strukturerat och tydligt demokratiskt ledarskap är viktigt för att
eleverna ska ta ansvar för sin del i att gruppen fungerar. Dessutom
skapas en känsla hos eleverna att det är långsiktiga mål som sätts upp,
t.ex. en konsert är viktigast och då spelar betyg mindre roll i denna typ
av undervisning. | sv |