dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet: Syftet med studien har varit att belysa vilka metoder som fungerar bäst för två eller
flerspråkiga barn som lär sig läsa och skriva.
Huvudfrågor: Använder pedagogerna medvetna metodval vid läs- och skrivundervisning?
Vilka metoder är mest förekommande i dessa val? Hur motiverar lärarna sina val av metoder?
Teorin: Metoderna som vi beskrivit i arbetet är uppdelade efter två olika utgångspunkter i läs-
och skrivutveckling: analytiskt perspektiv och syntetiska perspektivet. Med analytiskt
perspektiv menas att eleverna bör lära sig att läsa från helheten till delarna. Metoder som
ingår i det analytiska perspektivet är helordsmetod, LTG - metoden (läsning på talets grund),
Tragetonmetoden och Storboksmetoden. Det syntetiskt perspektiv innebär att man i arbetet
med språket går från del till helhet. Metoderna under detta perspektiv är avkodningsteorin,
Bornholmsmetoden och Wittingmetoden.
Metod: Metoden är av kvalitativ karaktär, vi har utgått från olika forskare och olika
litteraturer. Efter det bestämde vi oss för att observera olika lärares metoder i två skolor i ett
mångkulturellt område. Vi intervjuade även lärarna för att få en ytterligare inblick i varför de
använder de metoder som de valt samt om lärarna har gjort ett medvetet val.
Resultat: Resultatet har visat att lärarna i studien främst utgår från helheten i undervisningen
med två eller flerspråkiga barn. Vad som också kom fram i vår studie var att lärarna för det
mesta integrerar läsningen och skrivningen redan från början med barnen. Resultatet visar
också att lärarna gör medvetna val av metoder och arbetssätt. De anser att man ska välja
metoder som främjar barnens självförtroende och som utgår från barnens erfarenheter och
förkunskaper. Barnen ska få uppleva glädje i skrivande och läsande.
Betydelsen för läraryrket: I dagens skolor och förskolor finns det många barn med olika
hemkulturer och språk, detta måste lärarna beakta i undervisningen. Lärare bör ha omfattande
kunskaper om barns läs- och skrivutveckling, då kan de i större utsträckning tillgodose
barnens behov av läs- och skrivmetoder i skolan. Genom vårt arbete vill vi även inspirera
andra och oss själva i vår kommande lärarroll till att arbeta med barnens läs- och | sv |