Jag har ett mönster - Boksamtal i årskurs två
Abstract
Sammanfattning
Boksamtal har en vetenskaplig förankring i det sociokulturella perspektivet som betonar människors gemensamma
lärande och dialog som en förutsättning för individens och gruppens utveckling. Syftet med studien är att undersöka hur
boksamtal stimulerar den litterära och sociala utvecklingen hos fem elever i en årskurs två. Fem bilderböcker som
behandlar ämnena vänskap, utanförskap, olikhet och mobbning valdes ut. Böckerna som eleverna har läst är i ordning:
Min vän Jim, Alfons och odjuret, Är du feg Alfons?, Pricken samt Kenta och Barbisarna. Varje boksamtal har
genomförts i två omgångar. Del ett kretsade kring grundfrågorna och del två kring de speciella och allmänna frågorna.
Eleverna har efter det sista boksamtalet utvärderat arbetet individuellt tillsammans med samtalsledaren. Samtliga
boksamtal och utvärderingar har bandats, avlyssnats och kategoriserats enligt den kvalitativa databehandlingsmetoden
Grounded Theory. Under arbetet med boksamtal har det uppstått behov av att ändra läsordningen, lägga till böcker och
justera tillvägagångssättet efter önskemål från eleverna, samt omformulera studien, vilket har medfört att också
forskningsstudien har förändrats och utvecklats kontinuerligt under arbetets gång. Den litterära stimulans eleverna har
tillgodogjort sig under boksamtalen har delats in i åtta kategorier vilka är: Text till själv koppling, text till text koppling,
text till världen koppling, det utvidgade textbegreppet-illustrationer, typsnitt och språk, ställa frågor till texten-frågor
som besvaras med hjälp av boken, omvärldskunskap samt resonemang, kritiska synpunkter samt inferenser. Den sociala
stimulansen har kategoriserats i de fyra avsnitten: Hjälpa varandra i dialogen, Hantera olika åsikter och uttrycka sin
egen uppfattning, Normer för boksamtal och konsten att samtala, Boksamtalets utveckling och elevpåverkan. Elevernas
utvärdering kategoriserades i avsnitten: Lära av vad andra säger, Olika slags lärdomar, Frihet att prata och röra sig samt
Medvetenhet om sig själv och sitt läsande. Lärares uppgift är hitta bra pedagogiska metoder, som stimulerar elevernas
utveckling så optimalt som möjligt, och som integrerar hela människan i arbetet. Skolan har ett ansvar för elevernas
sociala, känslomässiga såväl som intellektuella utveckling och arbetet med boksamtal är ett sätt att förena dessa delar i
en och samma lustfyllda och spännande aktivitet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Lundberg, Julia
Johansson, Madelaine
Keywords
Boksamtal
social och litterär stimulans
dialog
Language
sv