Show simple item record

dc.contributor.authorHagen, Joelsv
dc.contributor.authorSamuelsson, Richardsv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:29:59Z
dc.date.available2009-12-20T21:29:59Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21576
dc.description.abstractSammanfattning: Vi vill med denna uppsats undersöka hur man som skola och enskild lärare kan förhålla sig till vad styrdokument och politiker säger (och inte säger) om högtids- och traditionsfiranden som sker under skoltid. Detta gäller först och främst högtider och traditioner med religiösa inslag. Vi vill söka reda på ett eller flera pragmatiska förhållningssätt till firanden i skolan som stämmer överens med skolans värdegrund och de lagstiftade styrdokumenten. Uppsatsens grundfundament består av kvalitativa intervjuer med fyra politiker, en teoretisk ram baserad på bland annat religionssociologisk litteratur, samt styrdokumentsanalyser, då främst Lpo 94. I analysen resonerar vi först kring komplexiteten i frågeställningen, vilken sedan leder fram till olika förslag på förhållningssätt som skolan kan ha till högtidsfiranden. Dessa förhållningssätt utgår från våra tolkningar av politikernas åsikter och förslag, samt vår tolkning av Lpo 94. I läraryrket behövs en vidare och djupare förståelse av samhällsskeenden såsom sekulariseringens effekter, religionsfrihetens innebörd och en mångkulturs element. En förståelse av dessa begrepp och deras genomgripande påverkan på skolan och eleverna är fundamental för läraryrket. Genom att studera sakfrågan i form av högtidsfiranden med religiösa inslag i skolan och vända och vrida på argument, kan man därigenom tillägna sig fler nyanser i de viktiga frågorna, t.ex. vad innebär en sekulariserad skola? Hur bör en skola som präglas av religionsfrihet se ut? Vilka traditioner är ”svenska”, vad består vårt kulturarv av? Vi vill också ge läraren praktiska förslag till hur man kan lösa kommande ”firandekonflikter” på. Högtidsfirandet är ofta omdebatterat och det behövs pragmatiska och rättvisa förslag till lösningar i denna fråga. Abstract: Our purpose with this report is to investigate how the school and the teacher can relate to what the curriculum and politicians say about in-school celebrations of holidays. This is first and foremost about holiday celebrations with religious content. We want to find one or several pragmatic approaches to school celebrations that correlate with the school’s values and the governmental curriculums. The main fundaments of the report consist of interviews with four politicians, a theoretic frame according to literature from sociology of religion, and analyses of curriculum mainly Lpo 94. In the analyses part we firstsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectReligionsv
dc.subjectskolasv
dc.subjectmsv
dc.titleHur kan man fira högtider med religiösa inslagsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record