Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Eugeniasv
dc.contributor.authorÖberg, Isabellesv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:08Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:08Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21582
dc.description.abstractSammanfattning: Lek, lärande, kreativitet och omsorg är en helhet. Utmärkande för förskolan är leken och de nära relationerna mellan barn och mellan barn och vuxna. I leken utvecklar barn kommunikativ- och social kompetens och empatisk förmåga. När barn leker prövar de sina tankar och hypoteser, tolkar sina upplevelser och ger dem innehåll. Leken ger kunskap och erfarenheter, skapar mening och sammanhang. Genom detta arbete vill vi fördjupa våra kunskaper om lekens betydelse för barnets lärande och utveckling. Lek som pedagogiskt metod måste innebära att vuxna tar barns lek på allvar. Det innebär att lärare måste ha grundlig kunskap om barns lek och respekt för leken som en viktig del i ”barnets värld”. Här prövas lärarens pedagogiska grundsyn, och inte minst lärarens grundläggande uppfattning om barn och lek. Examensarbetet inleds med en beskrivning av ämnets bakgrund, arbetets syfte, metod, litteratur och tidigare forskning. Därefter presenteras intervjuer och observationer. Uppsatsens avslutande del behandlar resultatet och mynnar ut i en diskussion, reflektion och några slutsatser. Vi menar att det är viktigt att vara nyfiken på hur barn tänker. Det är barnets perspektiv som avgör vad barnet ser, hör, upplever, känner och uppfattar som verkligt. Vi ville fördjupa våra kunskaper om lekens betydelse för barnets lärande och utveckling. Vi har studerat utifrån olika perspektiv och har fått en bredare förståelse av området.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleOlika perspektiv på lekens betydelse för lärande och utveckling.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record