Olika perspektiv på lekens betydelse för lärande och utveckling.
Abstract
Sammanfattning:
Lek, lärande, kreativitet och omsorg är en helhet. Utmärkande för förskolan är leken och de nära relationerna mellan
barn och mellan barn och vuxna. I leken utvecklar barn kommunikativ- och social kompetens och empatisk förmåga.
När barn leker prövar de sina tankar och hypoteser, tolkar sina upplevelser och ger dem innehåll. Leken ger kunskap
och erfarenheter, skapar mening och sammanhang.
Genom detta arbete vill vi fördjupa våra kunskaper om lekens betydelse för barnets lärande och utveckling. Lek som
pedagogiskt metod måste innebära att vuxna tar barns lek på allvar. Det innebär att lärare måste ha grundlig kunskap om
barns lek och respekt för leken som en viktig del i ”barnets värld”. Här prövas lärarens pedagogiska grundsyn, och inte
minst lärarens grundläggande uppfattning om barn och lek.
Examensarbetet inleds med en beskrivning av ämnets bakgrund, arbetets syfte, metod, litteratur och tidigare forskning.
Därefter presenteras intervjuer och observationer. Uppsatsens avslutande del behandlar resultatet och mynnar ut i en
diskussion, reflektion och några slutsatser.
Vi menar att det är viktigt att vara nyfiken på hur barn tänker. Det är barnets perspektiv som avgör vad barnet ser, hör,
upplever, känner och uppfattar som verkligt.
Vi ville fördjupa våra kunskaper om lekens betydelse för barnets lärande och utveckling. Vi har studerat utifrån olika
perspektiv och har fått en bredare förståelse av området.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Olsson, Eugenia
Öberg, Isabelle
Language
sv