Vägen till en bättre språkundervisning – med drama som metod
Sammanfattning
Sammanfattning
Vår kvalitativa undersökning har som huvudsyfte att ta reda på vad en grundskoleklass (en 4-5:a) samt
tre gymnasieklasser (en naturvetenskaplig, en hotell- och restaurang och en franska-som-tillval grupp)
tycker om drama i sin språkundervisning. Samtidigt undrar vi varför deras lärare väljer (eller inte väljer)
att använda drama som metod. Fokus ligger på elevernas åsikter gällande deras lärares användande av
drama under språklektionerna. Vi har för att ta reda på detta använt oss av observationer, enkäter,
intervjuer samt ett dramaprojekt med 4:orna i 4-5:an. Undersökningarna har gjorts i de ovan nämnda
klasserna. Innan vi började med våra undersökningar sökte vi information om drama och tidigare
forskning kring ämnet. Här har vi också använt oss av kursplanerna för grundskola och gymnasium. I
resultatet kommer vi fram till att de flesta elever, speciellt de som tidigare prövat drama i undervisningen,
är positiva till att använda drama i språkundervisningen. Lärarna däremot använder inte ofta metoden
eftersom de bland annat upplever tidsbrist, vilket vi även tolkar som stress. Begreppet drama är också
svårtolkat för vissa lärare och elever, många tror att det enbart handlar om teater och repetitioner av
pjäser medan drama även kan vara mindre övningar. Detta är ett problem för skolan eftersom många
lärare tror att det är svårt att använda sig av drama i sin undervisning och att det krävs mycket tid för
planering. En annan problematik är också att drama knappt nämns i styrdokumenten för grundskolan
och gymnasiet där vi gjort våra undersökningar. Därför är det svårt att veta hur, när och varför man ska
och kan använda drama i sin undervisning i språk.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Ati, Douha
Hansson, Jenny
Nyckelord
Drama
dramaintegrerad spr
Språk
sv