Show simple item record

dc.contributor.authorAksungur, Eminesv
dc.contributor.authorAdler, Louisesv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:17Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:17Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21590
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med vårt arbete har varit att ta reda på hur läraren kan arbete med empati i klassrummet. Enligt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet 94 ska arbetet med värdegrunden genomstyra all undervisningen i skolan. Lpo 94 säger dock inget om hur arbetet med värdegrunden ska gå till i praktiken, utan detta är upp till läraren att själv tolka. Med utgångspunkt i tidigare forskning och teorier har vi kommit fram till att empati innebär att leva sig in i en annan människas perspektiv och känna med denne. En utgångspunkt för arbetet med empati i klassrummet är den empatiska läraren. Blir eleverna bemötta med empati, är det större sannolikhet att de också visar empati för andra. I den tidigare forskningen har vi kunnat urskilja tre teorier kring hur individen utvecklar empati. Dessa är: Empati som en social och inlärd förmåga, empati som en känslomässig och medfödd förmåga och empati som utvecklas inom individen och i samspel med omgivningen. Vi har utifrån detta tagit fram pedagogsiska modeller och program för att arbete med empati i klassrummet. Slutligen har vi kommit fram till att övningarna och samtalen i de modeller och program vi tagit fram bygger på att eleverna ska kunna ta den andres perspektiv. För att förstå den andre måste individen kunna förstå sig själv och sina egna känslor. Övningarna och samtalen går även ut på att eleverna får dela med sig av sina känslor och upplevelser och man kommer således åt elevernas inre känsloliv. Vår slutsats är att skolan är en social miljö och att eleverna i en socialkontext kan få en ökad förståelse både för sig själva och för andra personer.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEmpatisv
dc.subjectdidaktiksv
dc.subjectteorisv
dc.subjectperspektiv och undervisnisv
dc.titleEmpati i undervisningen – En kvalitativ studie i hur läraren kan arbeta med empati i skolans undervisning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record