Empati i undervisningen – En kvalitativ studie i hur läraren kan arbeta med empati i skolans undervisning.
Abstract
Sammanfattning
Syftet med vårt arbete har varit att ta reda på hur läraren kan arbete med empati i klassrummet.
Enligt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet 94 ska arbetet med värdegrunden
genomstyra all undervisningen i skolan. Lpo 94 säger dock inget om hur arbetet med
värdegrunden ska gå till i praktiken, utan detta är upp till läraren att själv tolka.
Med utgångspunkt i tidigare forskning och teorier har vi kommit fram till att empati innebär att
leva sig in i en annan människas perspektiv och känna med denne. En utgångspunkt för arbetet
med empati i klassrummet är den empatiska läraren. Blir eleverna bemötta med empati, är det
större sannolikhet att de också visar empati för andra.
I den tidigare forskningen har vi kunnat urskilja tre teorier kring hur individen utvecklar empati.
Dessa är: Empati som en social och inlärd förmåga, empati som en känslomässig och medfödd
förmåga och empati som utvecklas inom individen och i samspel med omgivningen. Vi har
utifrån detta tagit fram pedagogsiska modeller och program för att arbete med empati i
klassrummet. Slutligen har vi kommit fram till att övningarna och samtalen i de modeller och
program vi tagit fram bygger på att eleverna ska kunna ta den andres perspektiv. För att förstå
den andre måste individen kunna förstå sig själv och sina egna känslor. Övningarna och samtalen
går även ut på att eleverna får dela med sig av sina känslor och upplevelser och man kommer
således åt elevernas inre känsloliv. Vår slutsats är att skolan är en social miljö och att eleverna i
en socialkontext kan få en ökad förståelse både för sig själva och för andra personer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Aksungur, Emine
Adler, Louise
Keywords
Empati
didaktik
teori
perspektiv och undervisni
Language
sv