dc.description.abstract | Problem: Allt fler elever har svårigheter inom de matematiska målen enligt media. Skolverket anser dock att
svenska elever inte försämrats utan stannat upp i sin förbättringsprocess till skillnad från andra länders elever
som gått ikapp de svenska barnen. Kan praktisk matematik i form av matlagning hjälpa barnen till en bättre
förståelse.
Syfte
Syftet med denna uppsats är att undersöka om det projekt jag beskrivit kan skapa ett intresse samt ökar en
förståelse hos eleverna beträffande matematiken. Jag vill även se om det finns någon märkbar skillnad hos
eleverna gällande dessa två frågor på grund av genus. Jag vill även undersöka om lärarna på skolan anser att
elevernas förståelse påverkats genom projektet samt om pedagogerna ser samarbetet som positivt.
Frågeställningar
1) Ändras elevernas inställning till matematik genom praktik som att laga mat eller baka? På vilket sätt?
) Anser eleverna att projektet med praktisk matematik höjt deras förståelse för matematik ?
3) Går det att tyda någon skillnad i de ovanstående frågorna ur ett genusperspektiv?
4) Hur har lärarna ansett att projektet har fungerat, beträffande samarbetet?
5) Anser lärarna att projektet med praktisk matematik höjer förståelsen för matematik hos eleverna och i så fall
på vilket sätt?
Metod, material & design
Ett kumulativt arbete med en sociokulturell experimentell studie som analyseras genom en kvalitativ &
Kvantitativ undersökning. Mitt resultat är i huvudsak grundat på kvantitativa frågeformulär, intervjuer och
observationer.
Resultat
Det går inte att se några stora skillnader i elevernas syn på kunskap pga av kön. Eleverna visade glädje under
lektionerna.
Majoriteten av elever framförde att de hade lärt sig mer under projektet. Den educationistiska lärarrollen
framkommer som väsentlig. Lärarna valde att arbeta separat med projektet, men ansåg att eleverna utvecklats i
positiv riktning. | sv |