• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik i köket

Sammanfattning
Problem: Allt fler elever har svårigheter inom de matematiska målen enligt media. Skolverket anser dock att svenska elever inte försämrats utan stannat upp i sin förbättringsprocess till skillnad från andra länders elever som gått ikapp de svenska barnen. Kan praktisk matematik i form av matlagning hjälpa barnen till en bättre förståelse. Syfte Syftet med denna uppsats är att undersöka om det projekt jag beskrivit kan skapa ett intresse samt ökar en förståelse hos eleverna beträffande matematiken. Jag vill även se om det finns någon märkbar skillnad hos eleverna gällande dessa två frågor på grund av genus. Jag vill även undersöka om lärarna på skolan anser att elevernas förståelse påverkats genom projektet samt om pedagogerna ser samarbetet som positivt. Frågeställningar 1) Ändras elevernas inställning till matematik genom praktik som att laga mat eller baka? På vilket sätt? ) Anser eleverna att projektet med praktisk matematik höjt deras förståelse för matematik ? 3) Går det att tyda någon skillnad i de ovanstående frågorna ur ett genusperspektiv? 4) Hur har lärarna ansett att projektet har fungerat, beträffande samarbetet? 5) Anser lärarna att projektet med praktisk matematik höjer förståelsen för matematik hos eleverna och i så fall på vilket sätt? Metod, material & design Ett kumulativt arbete med en sociokulturell experimentell studie som analyseras genom en kvalitativ & Kvantitativ undersökning. Mitt resultat är i huvudsak grundat på kvantitativa frågeformulär, intervjuer och observationer. Resultat Det går inte att se några stora skillnader i elevernas syn på kunskap pga av kön. Eleverna visade glädje under lektionerna. Majoriteten av elever framförde att de hade lärt sig mer under projektet. Den educationistiska lärarrollen framkommer som väsentlig. Lärarna valde att arbeta separat med projektet, men ansåg att eleverna utvecklats i positiv riktning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21592
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21592_1.pdf (291.4Kb)
Datum
2009
Författare
Wohlin, Sara
Nyckelord
Lustfyllt l
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV