• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trygghet, oro, separation, lek, glädje och samspel. En undersökning om inskolning utifrån ett pedagog- och ett föräldraperspektiv på tre förskolor i en kommun utanför Göteborg.

Abstract
Syfte Syftet är att göra en undersökning om arbetssätt och förhållningssätt gällande inskolning av barn i åldrarna ett till fem år på utvalda förskolor utifrån ett pedagog- och ett föräldraperspektiv. • Vad är målet med inskolning på de tre utvalda förskolorna? • Vad kännetecknar en god inskolning på de tre utvalda förskolorna? • Hur upplever de utvalda föräldrarna inskolningen på de tre utvalda förskolorna? Metod och material Kvalitativa intervjuer har gjorts med tre pedagoger och sex föräldrar, tre mammor och tre pappor, på tre försko- lor i en kommun utanför Göteborg. Forskningslitteratur, rapporter, anknytningsteorin och styrdokument har använts som teoretisk ram för undersökningen. Resultat De tre förskolorna hade liknande inskolningsprocesser som anpassas efter det enskilda barnets behov och förut- sättningar. Trots detta framkom en variation av upplevelser och förhållningssätt gällande inskolningen utifrån ett pedagog- och föräldraperspektiv. Vidare framkom det att samtliga föräldrar och pedagoger betonar vikten av barnets trygghet då inskolningsprocessen innebär en enorm förändring för barnet som skall anpassa sig till en ny miljö med nya människor utan sina föräldrar som trygg bas. Undersökningen visade på att samtliga pedagoger poängterar vikten av att barnet som skolas in skall knyta an till en eller flera pedagoger för att känna trygghet inför separationen från sina föräldrar. Vidare framkom att information och samverkan mellan pedagoger och föräldrar är av stor vikt för inskolningsprocessen. Relevans för läraryrket Vi anser att undersökningsområdet är relevant för den pedagogiska professionen. Detta då det är av stor vikt att barnet får en trygg och bra start i förskolan vilken är den första pedagogiska instansen för det livslånga lärandet. Eftersom Sverige inte har några nationella direktiv gällande inskolningsprocessens utformning och innehåll är det för pedagogens kompetens och för inskolningens kvalitet oerhört viktigt att pedagogen är förtrogen med kunskap gällande inskolningsprocessen, barns anknytning, separation mellan föräldrar och barn samt olikheter
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21594
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21594_1.pdf (470.6Kb)
Date
2009
Author
Grundén, Frida
Lindstedt, Elin
Keywords
inskolning
f
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV