Show simple item record

dc.contributor.authorGrundén, Fridasv
dc.contributor.authorLindstedt, Elinsv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:21Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:21Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21594
dc.description.abstractSyfte Syftet är att göra en undersökning om arbetssätt och förhållningssätt gällande inskolning av barn i åldrarna ett till fem år på utvalda förskolor utifrån ett pedagog- och ett föräldraperspektiv. • Vad är målet med inskolning på de tre utvalda förskolorna? • Vad kännetecknar en god inskolning på de tre utvalda förskolorna? • Hur upplever de utvalda föräldrarna inskolningen på de tre utvalda förskolorna? Metod och material Kvalitativa intervjuer har gjorts med tre pedagoger och sex föräldrar, tre mammor och tre pappor, på tre försko- lor i en kommun utanför Göteborg. Forskningslitteratur, rapporter, anknytningsteorin och styrdokument har använts som teoretisk ram för undersökningen. Resultat De tre förskolorna hade liknande inskolningsprocesser som anpassas efter det enskilda barnets behov och förut- sättningar. Trots detta framkom en variation av upplevelser och förhållningssätt gällande inskolningen utifrån ett pedagog- och föräldraperspektiv. Vidare framkom det att samtliga föräldrar och pedagoger betonar vikten av barnets trygghet då inskolningsprocessen innebär en enorm förändring för barnet som skall anpassa sig till en ny miljö med nya människor utan sina föräldrar som trygg bas. Undersökningen visade på att samtliga pedagoger poängterar vikten av att barnet som skolas in skall knyta an till en eller flera pedagoger för att känna trygghet inför separationen från sina föräldrar. Vidare framkom att information och samverkan mellan pedagoger och föräldrar är av stor vikt för inskolningsprocessen. Relevans för läraryrket Vi anser att undersökningsområdet är relevant för den pedagogiska professionen. Detta då det är av stor vikt att barnet får en trygg och bra start i förskolan vilken är den första pedagogiska instansen för det livslånga lärandet. Eftersom Sverige inte har några nationella direktiv gällande inskolningsprocessens utformning och innehåll är det för pedagogens kompetens och för inskolningens kvalitet oerhört viktigt att pedagogen är förtrogen med kunskap gällande inskolningsprocessen, barns anknytning, separation mellan föräldrar och barn samt olikhetersv
dc.language.isosvsv
dc.subjectinskolningsv
dc.subjectfsv
dc.titleTrygghet, oro, separation, lek, glädje och samspel. En undersökning om inskolning utifrån ett pedagog- och ett föräldraperspektiv på tre förskolor i en kommun utanför Göteborg.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record