dc.contributor.author | Grundén, Frida | sv |
dc.contributor.author | Lindstedt, Elin | sv |
dc.date.accessioned | 2009-12-20T21:30:21Z | |
dc.date.available | 2009-12-20T21:30:21Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21594 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet är att göra en undersökning om arbetssätt och förhållningssätt gällande inskolning av barn i åldrarna ett till
fem år på utvalda förskolor utifrån ett pedagog- och ett föräldraperspektiv.
• Vad är målet med inskolning på de tre utvalda förskolorna?
• Vad kännetecknar en god inskolning på de tre utvalda förskolorna?
• Hur upplever de utvalda föräldrarna inskolningen på de tre utvalda förskolorna?
Metod och material
Kvalitativa intervjuer har gjorts med tre pedagoger och sex föräldrar, tre mammor och tre pappor, på tre försko-
lor i en kommun utanför Göteborg. Forskningslitteratur, rapporter, anknytningsteorin och styrdokument har
använts som teoretisk ram för undersökningen.
Resultat
De tre förskolorna hade liknande inskolningsprocesser som anpassas efter det enskilda barnets behov och förut-
sättningar. Trots detta framkom en variation av upplevelser och förhållningssätt gällande inskolningen utifrån ett
pedagog- och föräldraperspektiv. Vidare framkom det att samtliga föräldrar och pedagoger betonar vikten av
barnets trygghet då inskolningsprocessen innebär en enorm förändring för barnet som skall anpassa sig till en ny
miljö med nya människor utan sina föräldrar som trygg bas. Undersökningen visade på att samtliga pedagoger
poängterar vikten av att barnet som skolas in skall knyta an till en eller flera pedagoger för att känna trygghet
inför separationen från sina föräldrar. Vidare framkom att information och samverkan mellan pedagoger och
föräldrar är av stor vikt för inskolningsprocessen.
Relevans för läraryrket
Vi anser att undersökningsområdet är relevant för den pedagogiska professionen. Detta då det är av stor vikt att
barnet får en trygg och bra start i förskolan vilken är den första pedagogiska instansen för det livslånga lärandet.
Eftersom Sverige inte har några nationella direktiv gällande inskolningsprocessens utformning och innehåll är
det för pedagogens kompetens och för inskolningens kvalitet oerhört viktigt att pedagogen är förtrogen med
kunskap gällande inskolningsprocessen, barns anknytning, separation mellan föräldrar och barn samt olikheter | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | inskolning | sv |
dc.subject | f | sv |
dc.title | Trygghet, oro, separation, lek, glädje och samspel. En undersökning om inskolning utifrån ett pedagog- och ett föräldraperspektiv på tre förskolor i en kommun utanför Göteborg. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |