Visa enkel post

dc.contributor.authorStorm, Jonassv
dc.contributor.authorAhlgren, Joakimsv
dc.contributor.authorTannerfors, Henriksv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:24Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:24Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21597
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med vår studie var att vi ville undersöka hur några lärare i grundskolans tidigare år arbetar med hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa, samt några elevers syn på hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa. Vi valde att använda oss av intervjuer som insamlingsmetod för att ta reda på hur lärare och elever definierar hälsobegreppet, om de intervjuade lärarna ansåg att de hade den kompetens som behövs för att arbeta med hälsoperspektivet inom idrott och hälsa samt om det skett någon förändring när det gäller att undervisa kring hälsa. När vi gjort intervjuerna valde vi att i största möjliga mån ställa samma frågor till lärare och elever för att på så vis jämföra svaren mot varandra. Vi kom fram till att de intervjuade lärarna och elevernas bild av hälsoundervisningen skilde sig en del åt. Lärarna tog mestadels upp de fysiska aspekterna av hälsa medan eleverna även tog upp den sociala aspekten av hälsa då de menade på att kamratskap var viktigt för att uppnå en god hälsa. Undersökningen kan fungera som en riktningsvisare för lärare inom idrott och hälsa, då vår studie visar på att hälsoaspekten ofta faller i glömska påsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIdrott och hsv
dc.titleVad är lärares och elevers bild av hälsa inom ämnet idrott och hälsa?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post