dc.description.abstract | Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att undersöka fyra skolledares förståelse kring mångfald. Idag ska skolan vara för alla och
mångfald är ett begrepp som förekommer enligt styrdokumenten som något eftersträvansvärt. Men då
styrdokumenten tolkas och omsätts i skolarbete kan mångfald få olika innebörder på olika skolor. Rektor är den
som har det yttersta ansvaret för verksamheten och har också inflytande över utformningen - hur begreppet
tolkas och värderas och hur det påverkar det vardagliga arbetet i skolan.
Frågeställningarna är:
• Vilken förståelse av begreppet mångfald kommunicerar rektor i relation till eleverna?
• Vilken förståelse av begreppet mångfald kommunicerar rektor i relation till personalfrågor?
• Vilken förståelse av begreppet mångfald kommunicerar rektor i relation till undervisningen?
Studien är kvalitativ och bygger på tidigare forskning, rapporter och utredningar, samt på öppna, riktade
intervjuer med rektorer på skolor med skiftande upptagningsområden.
Resultatet visar att rektorerna talar om mångfald på liknande sätt. De har en bred definition där mångfald handlar
om olikheter på flera sätt utifrån etnicitet, funktionshinder, livsstilar m.m. där alla ska tas tillvara på och
respekteras, med lika värde. Det visade sig att mångfald tolkades på olika sätt beroende på kontext. Rektorernas
syn på mångfald kunde förändras beroende på om de talade om elevsammansättning, personalfrågor eller
undervisningens utformning.
Studien har betydelse då den belyser olika sätt att artikulera sig kring mångfaldsfrågor. Det är viktigt att öka
medvetenheten kring dessa aspekter då intentionen om mångfald och en skola för alla kräver en anpassning av
skolan och inte enbart av eleverna. Vid förändring och utveckling av verksamheten krävs att uppfattningar och
värderingar lyfts fram och den dominerande diskursen kring mångfald behöver synliggöras. Förhoppningen är,
genom en större insikt, att inte svårupplösta och stereotypa kategoriseringar bildas, kring varken etnicitet, | sv |