• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att läsa och bearbeta litteratur enligt kursplanen i svenska.En analys av skillnader mellan grundskola och grundsärskola

Abstract
Abstract Titel: Att läsa och bearbeta litteratur enligt kursplanen i svenska. Författare: Charlotte Fri och Veronica Kärrlund Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Maj Arvidsson, Examinator: Kristina Ahlberg Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Datum: Höstterminen 2005 (Rapportnummer: HT05-2611-031) Bakgrund Under delar av vår verksamhetsförlagda utbildning i svenska i grundsärskolan har vi upplevt en avsaknad av varierat arbete med läsning och litteratur i undervisningen. Vår uppfattning av den svenskundervisning som vi har observerat är att den främst har varit inriktad på språklig färdighetsträning för eleverna. Detta fick oss att närmre vilja undersöka vad som står i skolans styrdokument och framför allt i kursplanen i svenska för grundsärskolan beträffande arbete med läsning och litteratur. Vår studies utgångspunkt blev således att jämföra de båda kursplanerna i svenska för grundskolan respektive grundsärskolan. Syfte Studiens syfte var att analysera de skillnader i formulering som finns beträffande läsning och arbete med litteratur i kursplanen i svenska för grundskolan respektive grundsärskolan och att undersöka hur lärare i grundsärskolan uppfattar dessa skillnader i formulering. För att göra detta har vi undersökt och analyserat kursplanernas olika beskrivning av läsning och arbete med litteratur för de båda skolformerna i hopp om att kunna belysa dem i förhållande till läroplanens föreskrifter och den målgrupp elever som de är ämnande för. Metod Vi har använt en komparativ textanalys för att undersöka de skillnader i formulering som finns beträffande läsning och arbete med litteratur i kursplanen i svenska för grundskolan respektive grundsärskolan. Vi har gjort ett urval av formuleringar i kursplanen i svenska för grundskolan respektive grundsärskolan, vilka sedan har jämförts med varandra och analyserats utifrån tre perspektiv på svenskämnet. Vi har utgått ifrån Malmgrens (1996) teori om svenskämnets tre konstruktioner som färdighetsämne, litteraturhistoriskt bildningsämne och erfarenhetsämne. Vi har också använt ett frågeformulär som metod för att undersöka uppfattningen om skillnaderna i formulering i kursplanerna hos lärare i grundsärskolan. Resultat Resultaten från vår textanalys visar att de formuleringar som finns beträffande läsning och arbete med litteratur i grundsärskolans kursplan i svenska främst är inriktade på språklig färdighetsträning för eleverna. Grundskolans kursplan i svenska är mer varierad i förhållande till Malmgrens (1996) teori om svenskämnets tre konstruktioner som färdighetsämne, litteraturhistoriskt bildningsämne och erfarenhetsämne. Utfallet av frågeformuläret visar att lärarna i grundsärskolan överlag tycker att kursplanerna i svenska är väl formulerade. Sammanställningen visar dock att de verkar tämligen splittrade i sin uppfattning om skillnaderna i formulering kursplanerna emellan. Nyckelord Grundsärskola, kursplan i svenska, litteratur, läsning.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/215
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05-2611-031.pdf (481.7Kb)
Date
2005
Author
Kärrlund, Veronica
Fri, Charlotte
Keywords
grundsärskola
kursplan i svenska
litteratur
läsning
Series/Report no.
ht05 2611-031
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV