Show simple item record

dc.contributor.authorKärrlund, Veronica
dc.contributor.authorFri, Charlotte
dc.date.accessioned2006-02-07T13:28:52Z
dc.date.available2006-02-07T13:28:52Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/215
dc.description.abstractAbstract Titel: Att läsa och bearbeta litteratur enligt kursplanen i svenska. Författare: Charlotte Fri och Veronica Kärrlund Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Maj Arvidsson, Examinator: Kristina Ahlberg Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Datum: Höstterminen 2005 (Rapportnummer: HT05-2611-031) Bakgrund Under delar av vår verksamhetsförlagda utbildning i svenska i grundsärskolan har vi upplevt en avsaknad av varierat arbete med läsning och litteratur i undervisningen. Vår uppfattning av den svenskundervisning som vi har observerat är att den främst har varit inriktad på språklig färdighetsträning för eleverna. Detta fick oss att närmre vilja undersöka vad som står i skolans styrdokument och framför allt i kursplanen i svenska för grundsärskolan beträffande arbete med läsning och litteratur. Vår studies utgångspunkt blev således att jämföra de båda kursplanerna i svenska för grundskolan respektive grundsärskolan. Syfte Studiens syfte var att analysera de skillnader i formulering som finns beträffande läsning och arbete med litteratur i kursplanen i svenska för grundskolan respektive grundsärskolan och att undersöka hur lärare i grundsärskolan uppfattar dessa skillnader i formulering. För att göra detta har vi undersökt och analyserat kursplanernas olika beskrivning av läsning och arbete med litteratur för de båda skolformerna i hopp om att kunna belysa dem i förhållande till läroplanens föreskrifter och den målgrupp elever som de är ämnande för. Metod Vi har använt en komparativ textanalys för att undersöka de skillnader i formulering som finns beträffande läsning och arbete med litteratur i kursplanen i svenska för grundskolan respektive grundsärskolan. Vi har gjort ett urval av formuleringar i kursplanen i svenska för grundskolan respektive grundsärskolan, vilka sedan har jämförts med varandra och analyserats utifrån tre perspektiv på svenskämnet. Vi har utgått ifrån Malmgrens (1996) teori om svenskämnets tre konstruktioner som färdighetsämne, litteraturhistoriskt bildningsämne och erfarenhetsämne. Vi har också använt ett frågeformulär som metod för att undersöka uppfattningen om skillnaderna i formulering i kursplanerna hos lärare i grundsärskolan. Resultat Resultaten från vår textanalys visar att de formuleringar som finns beträffande läsning och arbete med litteratur i grundsärskolans kursplan i svenska främst är inriktade på språklig färdighetsträning för eleverna. Grundskolans kursplan i svenska är mer varierad i förhållande till Malmgrens (1996) teori om svenskämnets tre konstruktioner som färdighetsämne, litteraturhistoriskt bildningsämne och erfarenhetsämne. Utfallet av frågeformuläret visar att lärarna i grundsärskolan överlag tycker att kursplanerna i svenska är väl formulerade. Sammanställningen visar dock att de verkar tämligen splittrade i sin uppfattning om skillnaderna i formulering kursplanerna emellan. Nyckelord Grundsärskola, kursplan i svenska, litteratur, läsning.eng
dc.format.extent493289 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-031eng
dc.subjectgrundsärskolaeng
dc.subjectkursplan i svenskaeng
dc.subjectlitteratureng
dc.subjectläsningeng
dc.titleAtt läsa och bearbeta litteratur enligt kursplanen i svenska.En analys av skillnader mellan grundskola och grundsärskolaeng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record