• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolepedagogikens inträde i skolans tidigare år.

Sammanfattning
Vår bakgrund till detta examensarbete grundar sig i att vi båda har ett brinnande intresse för det lustfyllda lärandet, att lära med hela kroppen. Vi tror att skolan kan ha mycket att lära av förskolepedagogiken. Våra frågeställningar lyder: Vad utmärker förskolepedagogiken? Vilket synsätt har några lärare idag angående förskolepedagogiken? Och vad är förskolans uppdrag, vilka fördelar och nackdelar finns det med att ta in förskolepedagogiken i skolan? För att finna svar på våra frågeställningar har vi använt oss av relevant litteratur och aktuella studier. Vi har inlett vårt examensarbete med en historisk tillbakablick på hur förskolepedagogiken grundades för att få en bättre insikt i det aktuella ämnet. För att få svar på frågan hur några lärare jobbar idag angående förskolepedagogiken har vi valt att utgå från en empirisk studie, där vi då har bandat intervjuade anonyma lärare. Vi valde att intervjua två grundskolelärare i en renodlad klass 1, två förskollärare i en renodlad förskoleklass, en förskolelärare i en integrerad F1 och en grundskolelärare i en integrerad F1. Detta för att se hur dessa tre olika kombinationer skiljer sig åt i sin undervisning. Vi vill även se hur deras pedagogiska synsätt är och vilken syn de har angående förskolepedagogiken. De resultat vi finner är en djupare förståelse för vad som utmärker förskolepedagogiken samt att vi fått en mångfald av undervisningsmetoder och synsätt utifrån den empiriska studien. Vi kan upptäcka vissa likheter hos de lärare som gått en likvärdig utbildning. I vår uppsatts har vi
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21601
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21601_1.pdf (323.7Kb)
Datum
2009
Författare
Martinsson, Carin
Carlsson, Linn
Nyckelord
F
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV