Show simple item record

dc.contributor.authorBengtsson, Angelicasv
dc.contributor.authorAndersson, Lisasv
dc.contributor.authorLöfvenborg, Lenasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:29Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:29Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21602
dc.description.abstract______________________________________________________________________________ Syfte Syftet med detta arbete är att studera barns lek och rörelse i skolan i Uganda och Sverige. Vi vill undersöka om materialtillgång, metod och miljö skiljer sig länderna emellan när det kommer till lek och rörelse under raster och lektioner. För att tydliggöra syftet med studien har dessa frågor utformats: • Vad har lek och rörelse för betydelse för barn? • Skiljer sig tillgång till material på de båda skolorna och påverkar detta i så fall elevernas lek och rörelse? • Hur integrerar lärarna, på de båda skolorna, lek och rörelse i sin undervisning? • Vad säger styrdokumenten om lek och rörelse? Metod Forskningsmaterial i form av intervjuer, observationer och styrdokument är insamlat under fältstudier i Uganda och Sverige. I Sverige har sammanställning av material samt litteraturundersökningar genomförts. Vi har sedan försökt att visa på mönster och variationer mellan skolorna i de olika länderna. Resultat Resultatet av denna studie visar att alla lärarna som har intervjuats i både Sverige och Uganda, har en positiv inställning till användandet av lek och rörelse i sin undervisning. De flesta av lärarna anser att lek och rörelse är något som inkluderas i undervisningen om eleverna är trötta eller ofokuserade. De facto är att lärarna inte integrerar lek och rörelse så mycket som de påstår och kan. Utifrån observationerna och intervjuerna går det även att utläsa att lek och rörelse är något som uppskattas av eleverna på både raster och lektioner. Betydelse för läraryrket Studiens resultat visar att både lärare och elever i Uganda och Sverige ser lek- och rörelse som viktigt för lärande och koncentration. Som pedagoger bör vi fundera på hur undervisningen kan utvecklas och tillgodose elevernas behov i detta avseende.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectkoncentrationsv
dc.subjectleksv
dc.subjectlekmaterialsv
dc.subjectmiljsv
dc.titleLek och rörelse i skolan En explorativ studie av elever och lärare i Uganda och Sverigesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record