Lek och rörelse i skolan En explorativ studie av elever och lärare i Uganda och Sverige
Abstract
______________________________________________________________________________
Syfte
Syftet med detta arbete är att studera barns lek och rörelse i skolan i Uganda och Sverige. Vi vill undersöka
om materialtillgång, metod och miljö skiljer sig länderna emellan när det kommer till lek och rörelse under
raster och lektioner.
För att tydliggöra syftet med studien har dessa frågor utformats:
• Vad har lek och rörelse för betydelse för barn?
• Skiljer sig tillgång till material på de båda skolorna och påverkar detta i så fall elevernas lek och
rörelse?
• Hur integrerar lärarna, på de båda skolorna, lek och rörelse i sin undervisning?
• Vad säger styrdokumenten om lek och rörelse?
Metod
Forskningsmaterial i form av intervjuer, observationer och styrdokument är insamlat under fältstudier i
Uganda och Sverige. I Sverige har sammanställning av material samt litteraturundersökningar genomförts.
Vi har sedan försökt att visa på mönster och variationer mellan skolorna i de olika länderna.
Resultat
Resultatet av denna studie visar att alla lärarna som har intervjuats i både Sverige och Uganda, har en
positiv inställning till användandet av lek och rörelse i sin undervisning. De flesta av lärarna anser att lek
och rörelse är något som inkluderas i undervisningen om eleverna är trötta eller ofokuserade. De facto är att
lärarna inte integrerar lek och rörelse så mycket som de påstår och kan. Utifrån observationerna och
intervjuerna går det även att utläsa att lek och rörelse är något som uppskattas av eleverna på både raster
och lektioner.
Betydelse för läraryrket
Studiens resultat visar att både lärare och elever i Uganda och Sverige ser lek- och rörelse som viktigt för
lärande och koncentration. Som pedagoger bör vi fundera på hur undervisningen kan utvecklas och
tillgodose elevernas behov i detta avseende.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Bengtsson, Angelica
Andersson, Lisa
Löfvenborg, Lena
Keywords
koncentration
lek
lekmaterial
milj
Language
sv