• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lek och rörelse i skolan En explorativ studie av elever och lärare i Uganda och Sverige

Abstract
______________________________________________________________________________ Syfte Syftet med detta arbete är att studera barns lek och rörelse i skolan i Uganda och Sverige. Vi vill undersöka om materialtillgång, metod och miljö skiljer sig länderna emellan när det kommer till lek och rörelse under raster och lektioner. För att tydliggöra syftet med studien har dessa frågor utformats: • Vad har lek och rörelse för betydelse för barn? • Skiljer sig tillgång till material på de båda skolorna och påverkar detta i så fall elevernas lek och rörelse? • Hur integrerar lärarna, på de båda skolorna, lek och rörelse i sin undervisning? • Vad säger styrdokumenten om lek och rörelse? Metod Forskningsmaterial i form av intervjuer, observationer och styrdokument är insamlat under fältstudier i Uganda och Sverige. I Sverige har sammanställning av material samt litteraturundersökningar genomförts. Vi har sedan försökt att visa på mönster och variationer mellan skolorna i de olika länderna. Resultat Resultatet av denna studie visar att alla lärarna som har intervjuats i både Sverige och Uganda, har en positiv inställning till användandet av lek och rörelse i sin undervisning. De flesta av lärarna anser att lek och rörelse är något som inkluderas i undervisningen om eleverna är trötta eller ofokuserade. De facto är att lärarna inte integrerar lek och rörelse så mycket som de påstår och kan. Utifrån observationerna och intervjuerna går det även att utläsa att lek och rörelse är något som uppskattas av eleverna på både raster och lektioner. Betydelse för läraryrket Studiens resultat visar att både lärare och elever i Uganda och Sverige ser lek- och rörelse som viktigt för lärande och koncentration. Som pedagoger bör vi fundera på hur undervisningen kan utvecklas och tillgodose elevernas behov i detta avseende.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21602
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21602_1.pdf (2.661Mb)
Date
2009
Author
Bengtsson, Angelica
Andersson, Lisa
Löfvenborg, Lena
Keywords
koncentration
lek
lekmaterial
milj
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV