• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När man lär andra, lär man sig bra själv

Abstract
Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka om elevernas texter påverkas av att eleverna samarbetar. Fokus ligger på de yngre åldrarna i grundskolan. Huvudfrågor: 1. Hur arbetar de med skrivprocessen i undervisningen? . På vilket sätt påverkas texternas innehåll, kvantitet samt kvalitet när de samarbetar? 3. Hur ser arbetet med skrivprocessen ut i undervisningen? Metod och material: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning, det innebär att man i sin studie söker efter en fördjupad kunskap, inom ett specifikt fenomen. Genom intervjuer och observationer har vi sökt svar på våra forskningsfrågor. Vi har även fört anteckningar under observationerna. Vårt insamlade material har vi senare använt oss av för att analysera resultatet. Resultat: Det vi kom fram till var att skrivprocessen oftast påverkas på ett positivt sätt genom att man låter eleverna samarbeta. Eleverna vi observerade använde datorn som skrivredskap. Vi såg att eleverna föredrog att arbeta tillsammans, även om de ibland ville arbeta individuellt. Av resultatet framkommer att lärarna såg en kvalitativ förbättring av texterna vid ett samarbete. Det framkom dock även att det inte bara var positiva effekter med ett samarbete, då en av lärarna såg att vissa skrev kortare texter vid samarbete. Vi såg att det diskuterades mycket eleverna emellan, när de skapade texter tillsammans. Både hur ord skulle stavas och hur berättelsen skulle fortskrida. Eleverna lärde sig även att argumentera och kompromissa. Betydelse för läraryrket: Vår läroplan är inspirerad av Vygotskij och hans sociokulturella perspektiv. Läroplanen lägger stor vikt vid att eleverna skall utveckla sin förmåga att samarbeta, lyssna på sina medmänniskor, argumentera och föra diskussioner. Det ligger i vårt uppdrag som lärare att se till att eleverna ges möjlighet att i skolan utveckla dessa kompetenser. Det står även i kursplanen för svenska att eleverna skall introduceras i den informationsteknik, som idag är en stor del i vårt samhälle. Författare: Linda Wästhage och Erica Östling Handledare: Anne Backlund
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21606
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21606_1.pdf (2.216Mb)
Date
2009
Author
Wästhage, Linda
Östling, Erica
Keywords
Samarbete
grupparbete
sociokulturella perspektiv
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV