När man lär andra, lär man sig bra själv
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka om elevernas texter påverkas av att eleverna samarbetar. Fokus
ligger på de yngre åldrarna i grundskolan. Huvudfrågor: 1. Hur arbetar de med skrivprocessen i
undervisningen? . På vilket sätt påverkas texternas innehåll, kvantitet samt kvalitet när de samarbetar? 3. Hur
ser arbetet med skrivprocessen ut i undervisningen?
Metod och material: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning, det innebär att man i sin studie söker
efter en fördjupad kunskap, inom ett specifikt fenomen. Genom intervjuer och observationer har vi sökt svar
på våra forskningsfrågor. Vi har även fört anteckningar under observationerna. Vårt insamlade material har vi
senare använt oss av för att analysera resultatet.
Resultat: Det vi kom fram till var att skrivprocessen oftast påverkas på ett positivt sätt genom att man låter
eleverna samarbeta. Eleverna vi observerade använde datorn som skrivredskap. Vi såg att eleverna föredrog
att arbeta tillsammans, även om de ibland ville arbeta individuellt. Av resultatet framkommer att lärarna såg
en kvalitativ förbättring av texterna vid ett samarbete. Det framkom dock även att det inte bara var positiva
effekter med ett samarbete, då en av lärarna såg att vissa skrev kortare texter vid samarbete. Vi såg att det
diskuterades mycket eleverna emellan, när de skapade texter tillsammans. Både hur ord skulle stavas och hur
berättelsen skulle fortskrida. Eleverna lärde sig även att argumentera och kompromissa.
Betydelse för läraryrket: Vår läroplan är inspirerad av Vygotskij och hans sociokulturella perspektiv.
Läroplanen lägger stor vikt vid att eleverna skall utveckla sin förmåga att samarbeta, lyssna på sina
medmänniskor, argumentera och föra diskussioner. Det ligger i vårt uppdrag som lärare att se till att eleverna
ges möjlighet att i skolan utveckla dessa kompetenser. Det står även i kursplanen för svenska att eleverna
skall introduceras i den informationsteknik, som idag är en stor del i vårt samhälle.
Författare: Linda Wästhage och Erica Östling
Handledare: Anne Backlund
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Wästhage, Linda
Östling, Erica
Nyckelord
Samarbete
grupparbete
sociokulturella perspektiv
Språk
sv