Yrkeskursers överensstämmelse med arbetsplatsförlagd utbildning
Sammanfattning
Syfte
Det övergripande syftet är att undersöka i vilken mån utbildningen känns meningsfull och
motiverande för elever på yrkesprogram. Ett ytterligare syfte är att ur ett elevperspektiv
beskriva upplevelsen av de praktiska yrkeskursernas relevans för villkoren under den faktiska
produktionen på elevens arbetsplatsförlagda utbildning (APU).
Hur upplever eleven de praktiska yrkeskursernas relevans för arbetslivets krav?
Metod och material
Studien bygger på en enkätundersökning bland åk-3 elever på gymnasiets yrkesprogram med
erfarenhet av APU.
Resultat
Resultatet visar att skolan till stor del använder samma verktyg som man gör på
arbetsplatserna och många av de arbetsmoment som lärs ut i skolan används också ute på
APU-platserna. De flesta av eleverna använder även metoder på sina APU-platser som lärs ut
i skolan. Vissa elever har till och med kunnat lära ut någon metod de lärt sig på skolan till
APU-företaget. Givetvis finns det modernare verktyg ute i arbetslivet men
grundtekniken/verktygen finns alltid på APU-företagen också.
Det visar sig också att eleverna uppfattar skillnaden i arbetstempo som mycket stor. Skolans
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Smedman, Mattias
Torstensson, Per
Nyckelord
Yrkeskurser
Arbetsplatsf
Språk
sv