Matematiklärarutbildningen vid Göteborgs universitet – går det att undervisa vid en engelsk skola?
Sammanfattning
Mina övergripande frågeställningar är:
•Vilka skillnader och likheter kan jag hitta i de granskade dokumenten?
•Vilken påverkan kan de funna skillnaderna ha om man med en examen från Göteborgs universitet vill
undervisa i en engelsk skola?
Metoden jag använde mig av för att finna svar på mina frågeställningar var:
•Jämförande tolkning av styrdokument
•Analyserande jämförelse av läroböcker
•Intervju med en lärare
Materialet jag har använt mig av är svenska och engelska styrdokument för motsvarande årskurs 9, kursplaner
för två matematikkurser på Göteborgs universitet och en engelsk och en svensk lärobok i matematik.
Jag kan ur mitt resultat av granskningarna påvisa att det finns stora likheten mellan dokumenten men att det även
finns några skillnader. Jag anser dock inte att dessa skillnader är så stora att de negativt påverkar situationen om
en lärare med examen från Göteborgs universitet skulle undervisa i en engelsk skola. Genom intervjun ges dock
en annan bild och de skillnader och faktorer som jag genom denna funnit anser jag kan påverka
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Saltberg, Johanna
Nyckelord
matematikundervisning
engelsk skola
svensk skola
Språk
sv