Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Jessicasv
dc.contributor.authorRasmussen, Kristinasv
dc.contributor.authorWestberg, Jennysv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:38Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:38Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21611
dc.description.abstractSyfte Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lärare integrerar läs- och skrivprocessen i grundskolans tidigare år. Vi har velat se hur lärarna undervisar samt vad de själva säger om sina val. Frågeställningar - Hur tänker lärare kring elevers språkande det vill säga talandet, skrivandet och läsandet? - Hur tar det sig uttryck i klassrumsundervisningen, hänger språkandet samman eller är det separata färdigheter som övas i en viss ordning? - Vilken betydelse har dialogen i integrationen mellan läs- och skrivprocesser? -Vilka andra faktorer påverkar hur lärare integrerar läs- och skrivundervisningen? Metod Vi har som utgångspunkt de två perspektiven Whole Language och Phonics. Vi har valt att använda oss av kvalitativa undersökningsmetoder och då av intervjuer och observationer. Det har varit sex stycken lärare som har intervjuats och observerats, samtliga undersökningar har skett på informanternas arbetsplatser. ResultatI våra undersökningar har vi sett att två av sex informanter arbetar integrerat med läs- och skrivprocessen i sin undervisning, vi har kunnat definiera olika faktorer som vi anser har varit betydelsefulla för en integration. Det har varit lärarnas engagemang för sitt yrke, vilka metoder de använder sig av och hur elevernas klassrumsmiljöer ser ut.sv
dc.language.isosvsv
dc.subject0sv
dc.title'... man kan inte bara läsa, man kan inte bara skriva man måste göra båda delarna hela tiden...' ­ En kvalitativ studie om hur lärare ser på elevers språkandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record