'... man kan inte bara läsa, man kan inte bara skriva man måste göra båda delarna hela tiden...' En kvalitativ studie om hur lärare ser på elevers språkande
Abstract
Syfte Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lärare integrerar läs- och
skrivprocessen i grundskolans tidigare år. Vi har velat se hur lärarna undervisar
samt vad de själva säger om sina val.
Frågeställningar
- Hur tänker lärare kring elevers språkande det vill säga talandet, skrivandet
och läsandet?
- Hur tar det sig uttryck i klassrumsundervisningen, hänger språkandet
samman eller är det separata färdigheter som övas i en viss ordning?
- Vilken betydelse har dialogen i integrationen mellan läs- och
skrivprocesser?
-Vilka andra faktorer påverkar hur lärare integrerar läs- och
skrivundervisningen?
Metod Vi har som utgångspunkt de två perspektiven Whole Language och Phonics. Vi
har valt att använda oss av kvalitativa undersökningsmetoder och då av
intervjuer och observationer. Det har varit sex stycken lärare som har intervjuats
och observerats, samtliga undersökningar har skett på informanternas
arbetsplatser.
ResultatI våra undersökningar har vi sett att två av sex informanter arbetar integrerat
med läs- och skrivprocessen i sin undervisning, vi har kunnat definiera olika
faktorer som vi anser har varit betydelsefulla för en integration. Det har varit
lärarnas engagemang för sitt yrke, vilka metoder de använder sig av och hur
elevernas klassrumsmiljöer ser ut.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Svensson, Jessica
Rasmussen, Kristina
Westberg, Jenny
Keywords
0
Language
sv