• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk planering - En enkätstudie om pedagogers syn på planering i förskolan

Abstract
Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att lyfta fram hur synen på planeringsarbetet ser ut bland ett antal verksamma pedagoger samt om det kan finnas motsättningar mellan planeringen kontra arbetet i barngruppen. Vi valde att använda oss av två olika typer av förskolor för att vi ville se om det finns någon skillnad mellan kommunalt och Montessori. Vi har valt en huvudfrågeställning samt lyft fram några påståenden som är kopplade till frågeställningen. Den frågeställning och påståenden som var aktuella för att definiera syftet var följande: Huvudfrågeställning: Planering i förskolan, behövs det eller är tiden med barnen viktigare? Påståenden:Pedagogik utan planering Utveckling av yrkesrollen Barnförvaring/kunskapsförberedande Ekonomiska aspekter Metod Utifrån den undersökningsgrupp och det syfte som vi har valt för att studera den avsedda populationen, använde vi oss av en kvantitativ ansats i form av enkäter. Vi valde denna metod, då vi ansåg att enkäter är en relevant metod för att kunna få så många som möjliga svar från olika personer i vår undersökning. I den här undersökningen deltog pedagoger från olika förskoleverksamheter inom skilda kommuner. Genom en enkätundersökning har vi ställt frågor till ett antal respondenter vid fyra olika förskolor, två kommunala samt två Montessorifriskolor. Resultat Vad vi har kommit fram till är att de flesta pedagoger som ingått i den här undersökningen, önskar att de gärna hade mer tid till pedagogisk planering för att kunna använda den på ett mer effektivt sätt. Ytterligare visar det sig att det finns olika faktorer som kommer fram i resultatet, som mer eller mindre påverkar den pedagogiska planeringen och verksamheten i övrigt. I resultatet förekommer det också olika uppfattningar kring pedagogisk planering, där det intressantaste är att pedagogerna inte verkar diskutera sina olika teorier med varandra. De anser även att planeringen är viktig men det är ändå den tiden som prioriteras bort vid oförutsedda händelser. Betydelse för läraryrket Det är av stor vikt att pedagogerna har den tid som behövs för att i lugn och ro kunna planera sin verksamhet så att inte mycket av planeringstiden försvinner till andra sysslor. Den väsentliga slutsatsen är att planeringen är ett viktigt komplement till arbetet med barnen för att kunna få en så bra verksamhet som möjligt och inte minst för att pedagogerna själva ska kunna utvecklas i sin yrkesroll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21612
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21612_1.pdf (322.4Kb)
Date
2009
Author
Lindholm, Frida
Muratovic, Bahira
Keywords
Planering
F
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV