Pedagogisk planering - En enkätstudie om pedagogers syn på planering i förskolan
Sammanfattning
Syfte och frågeställning
Syftet med denna studie är att lyfta fram hur synen på planeringsarbetet ser ut bland ett antal verksamma
pedagoger samt om det kan finnas motsättningar mellan planeringen kontra arbetet i barngruppen. Vi valde att
använda oss av två olika typer av förskolor för att vi ville se om det finns någon skillnad mellan kommunalt och
Montessori. Vi har valt en huvudfrågeställning samt lyft fram några påståenden som är kopplade till
frågeställningen.
Den frågeställning och påståenden som var aktuella för att definiera syftet var följande:
Huvudfrågeställning: Planering i förskolan, behövs det eller är tiden med barnen viktigare?
Påståenden:Pedagogik utan planering
Utveckling av yrkesrollen
Barnförvaring/kunskapsförberedande
Ekonomiska aspekter
Metod
Utifrån den undersökningsgrupp och det syfte som vi har valt för att studera den avsedda populationen, använde
vi oss av en kvantitativ ansats i form av enkäter. Vi valde denna metod, då vi ansåg att enkäter är en relevant
metod för att kunna få så många som möjliga svar från olika personer i vår undersökning. I den här
undersökningen deltog pedagoger från olika förskoleverksamheter inom skilda kommuner. Genom en
enkätundersökning har vi ställt frågor till ett antal respondenter vid fyra olika förskolor, två kommunala samt två
Montessorifriskolor.
Resultat
Vad vi har kommit fram till är att de flesta pedagoger som ingått i den här undersökningen, önskar att de gärna
hade mer tid till pedagogisk planering för att kunna använda den på ett mer effektivt sätt. Ytterligare visar det sig
att det finns olika faktorer som kommer fram i resultatet, som mer eller mindre påverkar den pedagogiska
planeringen och verksamheten i övrigt. I resultatet förekommer det också olika uppfattningar kring pedagogisk
planering, där det intressantaste är att pedagogerna inte verkar diskutera sina olika teorier med varandra. De
anser även att planeringen är viktig men det är ändå den tiden som prioriteras bort vid oförutsedda händelser.
Betydelse för läraryrket
Det är av stor vikt att pedagogerna har den tid som behövs för att i lugn och ro kunna planera sin verksamhet så
att inte mycket av planeringstiden försvinner till andra sysslor. Den väsentliga slutsatsen är att planeringen är ett
viktigt komplement till arbetet med barnen för att kunna få en så bra verksamhet som möjligt och inte minst för
att pedagogerna själva ska kunna utvecklas i sin yrkesroll.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Lindholm, Frida
Muratovic, Bahira
Nyckelord
Planering
F
Språk
sv