Specialundervisningens uppdrag. En kvalitativ studie med pedagoger om den förändrade yrkesrollen.
Abstract
Sammanfattning
Syfte
Vi har undersökt vilken förändring som har skett de senaste tio åren, av hur pedagoger uppfattar sin prioritering i
specialundervisningen - och i så fall hur de uppfattar att den prioriteringen ser ut?
Våra tre frågeställningar
Uppfattar pedagoger att förändrade resurser påverkat arbetsuppgifter i specialundervisningen?
Hur uppfattar pedagoger en eventuell förändring i specialundervisning med avseende på arbetstid och
undervisningsmetodik?
Hur uppfattar pedagoger i specialundervisning, att de rikta sin undervisning, är det en skillnad på elevgruppen
idag och för tio år sedan, i så fall vilken?
Metod
En kvalitativ intervjuundersökning genomfördes, totalt intervjuades sex pedagoger verksamma i
specialundervisningen, i den västsvenska kommun studien undersökte. Intervjuerna kompletterades med studier
av tidigare forskning samt kartläggning av kommunens ekonomiska utveckling, och en beskrivning av
specialundervisningens historiska utveckling.
Resultat
Alla intervjuade pedagoger upplevde minskade resurser till skolan. Men hur de valt att hantera detta faktum
varierade.
Bland pedagogerna fanns en skilje linje i hur de ansåg att uppdraget skulle genomföras, med störst framgång för
eleverna. Inkludering stod mot exkludering ur klassrummet.
Undersökningen bidrar till att ge en bild av specialundervisning och hur pedagoger i verksamheten uppfattar den.
Detta är en tillgång värd att ta tillvara i lärarutbildningen och ett gott underlag till vidare studier i yrkesrollen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Johansson, Hanna
Karlsson, Anna
Language
sv