• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Specialundervisningens uppdrag. En kvalitativ studie med pedagoger om den förändrade yrkesrollen.

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte Vi har undersökt vilken förändring som har skett de senaste tio åren, av hur pedagoger uppfattar sin prioritering i specialundervisningen - och i så fall hur de uppfattar att den prioriteringen ser ut? Våra tre frågeställningar Uppfattar pedagoger att förändrade resurser påverkat arbetsuppgifter i specialundervisningen? Hur uppfattar pedagoger en eventuell förändring i specialundervisning med avseende på arbetstid och undervisningsmetodik? Hur uppfattar pedagoger i specialundervisning, att de rikta sin undervisning, är det en skillnad på elevgruppen idag och för tio år sedan, i så fall vilken? Metod En kvalitativ intervjuundersökning genomfördes, totalt intervjuades sex pedagoger verksamma i specialundervisningen, i den västsvenska kommun studien undersökte. Intervjuerna kompletterades med studier av tidigare forskning samt kartläggning av kommunens ekonomiska utveckling, och en beskrivning av specialundervisningens historiska utveckling. Resultat Alla intervjuade pedagoger upplevde minskade resurser till skolan. Men hur de valt att hantera detta faktum varierade. Bland pedagogerna fanns en skilje linje i hur de ansåg att uppdraget skulle genomföras, med störst framgång för eleverna. Inkludering stod mot exkludering ur klassrummet. Undersökningen bidrar till att ge en bild av specialundervisning och hur pedagoger i verksamheten uppfattar den. Detta är en tillgång värd att ta tillvara i lärarutbildningen och ett gott underlag till vidare studier i yrkesrollen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21616
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21616_1.pdf (509.7Kb)
Datum
2009
Författare
Johansson, Hanna
Karlsson, Anna
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV