• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers definition och syn på lek. En enkätstudie mellan pedagoger inom två pedagogiker

Sammanfattning
Frågeställningar: Hur definierar pedagogerna lek? Hur och varför avbryter pedagogerna leken? Hur förhåller sig pedagogerna till lek? Skiljer sig resonemanget och tankegångarna inom de två olika pedagogikerna? Metod: Vi har valt att göra en kvantitativ enkätundersökning då målet varit att få ett bredare urval av svarspersoner. Enkäten var nätbaserade och skickades via e-post till pedagogerna som valt att delta i denna studie. Det var pedagoger från fyra enheter och sammanlagt deltog 19 pedagoger från både Reggio Emilia och Montessori. Svaren analyserades och vi skiljde svaren mellan de två pedagogikerna för att lättare kunna se om det fanns någon synbar skillnad. Resultat: Vi har kommit fram till att det är svårt att definiera ordet lek. Då pedagogerna själva fick definiera lek med tre ord skilde det sig inte jättemycket mellan pedagogikerna. De ord som förekommit mest är bearbetning av intryck och upplevelser, lustbetonat, tid och fantasi, både i litteraturen och ifrån pedagogerna. I pedagogernas svar fick vi en förståelse av att ordet lek har mångtydig betydelse. Vi har även kommit fram till att pedagogens roll inom leken är viktig och att man måste finna en balans mellan att medverka och att inte medverka i leken. Detta då barnen lär sig grundreglerna då den vuxne medverkar men barnen bearbetar även händelser då de leker själva. Då vi undersökt hur och varför pedagogerna avbryter leken ser vi att anledningarna är samma hos pedagogerna, det sker när det är vardagssituationer som står på spel t.ex. mat och utgång. Pedagogerna försöker att avbryta leken på olika sätt, några väljer att enbart säga att man skall städa för att det är frukt, andra pedagoger försöker gå in i leken, föreslå en händelse i leken och att barnen efteråt kan fortsätta med sin egen lek. Vi har även kommit fram till att det inte skiljer sig speciellt mycket mellan pedagogikerna och genom litteraturen kan man se kopplingar mellan pedagogernas handlande och teori samt att de följer sin pedagogik
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21617
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21617_1.pdf (412.0Kb)
Datum
2009
Författare
Torstenson, Linda
Svensson, Maria
Nyckelord
Lek
F
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV