• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IKT och lärande - En intervjuundersökning kring pedagogers attityder kring IKT och lärande.

Abstract
Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka pedagogers inställning till IKT och elevers lärande. Studien omfattar några pedagoger som aktivt integrerat IKT i skolan samt pedagoger som arbetar med IKT- utveckling i skolan. Huvudsyftet med studien är att undersöka och ta reda på pedagogers attityder kring IKT och lärande och hur pedagogerna tror att lärandet berörs och stimuleras med en integrering av IKT i undervisningen. Jag har utifrån tidigare forskning, samt tidigare undersökningar fokuserat på fyra stycken lärområden: Individualiserat arbetssätt, kommunikation och samarbete, motivation samt inlärning. För att komma fram till syftet med undersökningen finns det några frågeställningar som blir extra viktiga i denna undersökning: •Vad är den generella uppfattningen om IKT och lärandet bland de tillfrågade pedagogerna? •Vad är pedagogers attityder kring IKT och individualiserat arbetssätt? •Vad är pedagogers attityder kring IKT och elevers kommunikation och samarbete? •Vad är pedagogers attityder kring IKT och elevers motivation? •Vad är pedagogers attityder kring IKT och inlärning? För att undersöka pedagogers förhållningssätt har jag således intervjuat sex pedagoger i västra Götalands region, samt använt mig av öppna frågor för att på så sätt ta reda på vad pedagogerna anser, tycker eller tror om IKT och dess betydelse för lärandet. Den generella uppfattningen bland de tillfrågade pedagogerna är att IKT kan väcka ett intresse hos eleverna som är nödvändigt för lärandet och samtliga pedagoger skulle inte kunna tänka sig en skola utan IKT. Pedagogerna menar att IKT kan öka elevers motivation och intresse för skolarbetet och undervisningen och samtliga pedagoger menar även att med hjälp av IKT kan man som pedagog nå fler elever på grund av de möjligheterna IKT kan erbjuda, det vill säga: bilder, ljud, individanpassade program, kontakten med världen och så vidare. Pedagogerna menar även att det tror att IKT kan förbättra elevers inlärning, och att man med IKT kan nå fler elever på grund av teknikens attraktionskraft. Pedagoger i studien talar om att IKT inte går att utesluta och att det tillhör barn och ungas vardag, att IKT tillhör ungdomskulturen som råder idag. De menar även att undervisningen kan bli roligare på grund av att pedagogen och eleverna kan koppla upp sig ”direkt mot verkligheten” och det bidrar i sin tur att undervisningen blir autentisk vilket kan upplevas som spännande och fascinerande. = = N=
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21618
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21618_1.pdf (314.9Kb)
Date
2009
Author
Sölvberg, Johanna
Keywords
Pedagog
IKT
l
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV