Visa enkel post

dc.contributor.authorSölvberg, Johannasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:45Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:45Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21618
dc.description.abstractSammanfattning Studiens syfte är att undersöka pedagogers inställning till IKT och elevers lärande. Studien omfattar några pedagoger som aktivt integrerat IKT i skolan samt pedagoger som arbetar med IKT- utveckling i skolan. Huvudsyftet med studien är att undersöka och ta reda på pedagogers attityder kring IKT och lärande och hur pedagogerna tror att lärandet berörs och stimuleras med en integrering av IKT i undervisningen. Jag har utifrån tidigare forskning, samt tidigare undersökningar fokuserat på fyra stycken lärområden: Individualiserat arbetssätt, kommunikation och samarbete, motivation samt inlärning. För att komma fram till syftet med undersökningen finns det några frågeställningar som blir extra viktiga i denna undersökning: •Vad är den generella uppfattningen om IKT och lärandet bland de tillfrågade pedagogerna? •Vad är pedagogers attityder kring IKT och individualiserat arbetssätt? •Vad är pedagogers attityder kring IKT och elevers kommunikation och samarbete? •Vad är pedagogers attityder kring IKT och elevers motivation? •Vad är pedagogers attityder kring IKT och inlärning? För att undersöka pedagogers förhållningssätt har jag således intervjuat sex pedagoger i västra Götalands region, samt använt mig av öppna frågor för att på så sätt ta reda på vad pedagogerna anser, tycker eller tror om IKT och dess betydelse för lärandet. Den generella uppfattningen bland de tillfrågade pedagogerna är att IKT kan väcka ett intresse hos eleverna som är nödvändigt för lärandet och samtliga pedagoger skulle inte kunna tänka sig en skola utan IKT. Pedagogerna menar att IKT kan öka elevers motivation och intresse för skolarbetet och undervisningen och samtliga pedagoger menar även att med hjälp av IKT kan man som pedagog nå fler elever på grund av de möjligheterna IKT kan erbjuda, det vill säga: bilder, ljud, individanpassade program, kontakten med världen och så vidare. Pedagogerna menar även att det tror att IKT kan förbättra elevers inlärning, och att man med IKT kan nå fler elever på grund av teknikens attraktionskraft. Pedagoger i studien talar om att IKT inte går att utesluta och att det tillhör barn och ungas vardag, att IKT tillhör ungdomskulturen som råder idag. De menar även att undervisningen kan bli roligare på grund av att pedagogen och eleverna kan koppla upp sig ”direkt mot verkligheten” och det bidrar i sin tur att undervisningen blir autentisk vilket kan upplevas som spännande och fascinerande. = = N=sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectPedagogsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectlsv
dc.titleIKT och lärande - En intervjuundersökning kring pedagogers attityder kring IKT och lärande.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post