• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkutveckling, läs- och skrivinlärning i förskolan - en studie om hur olika verksamheter hanterar detta ämne.

Abstract
Sammanfattning: Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur man inom förskolans verksamheter arbetar med språk, läs- och skrivinlärning i Sverige. I vår inriktning har vi läst mycket litteratur som tar upp dessa ämnen. Styrdokumenten för förskolan reviderades 006, man tillförde då nya strävande mål angående språkutveckling samt läs- och skrivinlärning. Vi har använt oss av kvalitativa metoder vilket innebär observationer och kvalitativa intervjuer, där vi har, om det varit möjligt spelat in för att senare kunna analysera svaren på ett mer noggrant sätt. För att bättre kunna förstå de verksamheter som skulle observeras och intervjuas såsom, allmän förskola utan speciell inriktning, Montessori, Reggio Emilia och Waldorf och även senare kunna diskutera arbetet, har vi hämtat kunskap i olika litteraturer. Vår studie beskriver lite historia om varje verksamhet som vi besökt och läst om, eftersom det kunde underlätta för oss själva och vår läsare att förstå i vilka kontexter varje pedagogik eller filosofi uppstod. Vi har genomfört sex intervjuer med åtta pedagoger, i fem olika verksamheter, såsom kommunal förskola utan speciell inriktning, Montessori, Reggio Emilia och Waldorfförskola. Vi försökte förhålla oss till de frågor som var viktigast för oss att forska om. Våra frågeställningar är: 1. Hur gör pedagogerna för att stimulera barns språkutveckling? . Finns det några planerade aktiviteter som antas främja läs- och skrivinlärning? 3. Anser pedagoger att man bör stimulera barn mellan 3-5 år, oavsett intresse till att utveckla läs- och skriv förmåga? 4. Hur ser historien om förskolan och dess metoder ut i jämförelse mot dagens förskola? Vad specifikt är det som skiljer dessa metoder åt i de olika verksamheterna? Att kunna besöka och undersöka de olika verksamheterna har påverkat oss som blivande pedagoger. Vi har lärt oss mycket genom detta och har blivit inspirerade av dessa olika pedagogiska synsätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21620
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21620_1.pdf (290.7Kb)
Date
2009
Author
Styrmark, Ann
Rodrigues Da Silva, Rozana
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV