Show simple item record

dc.contributor.authorNajjar, Mariannesv
dc.contributor.authorTalusi, Viansv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:48Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:48Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21621
dc.description.abstractVåra frågeställningar är: • Hur arbetar lärarna för att motivera elevernas läs- och skrivlärande? • Vilka metoder och material använder lärarna för att hjälpa eleverna utveckla skriftspråket? • Varierar undervisningen för att fånga elevernas uppmärksamhet till skriftspråklig kunskap och i så fall hur? Metod Som forskningsmetod har vi valt att använda den kvalitativa. Vi har utfört intervjuer och observationer med olika lärare i olika klasser och på olika mångkulturella skolor. Dessa har vi valt att använda för att kunna förstå hur lärarna tänker om och förstår sin skriftspråksundervisning. Vi har relaterat våra intervjuer och observationer till det verkliga vardagsarbetet där material, metoder, relevans och konkretisering är vårt centrala fokus kring det som lärarna använder sig av vid elevers läs- och skrivlärande. Resultat Med hänsyn till de varierande intervjuerna samt observationerna vi deltagit i, har vi haft tillgång till att se hur lärare arbetar för att skapa varierande undervisningsmöjligheter för eleverna i deras läs och skrivlärande. Lärarna lyfter fram vikten av att stötta elevernas läs- och skrivutveckling genom att skapa glädjefulla, lustfyllda samt fantasifulla verktyg och metoder både för den fysiska och psykiska lärandemiljön. Lärarna utgår från att skapa en positiv atmosfär kring läsandet och skrivandet där målet är att väcka elevernas intresse, lust och nyfikenhet till skriftspråket. Utifrån intervjuresultaten och observationerna har vi kunnat dra den slutsatsen att det är av betydelse för elevernas skriftspråkslärande att läraren blir medveten om den variation av undervisningsmetoder man kan använda sig av i undervisningen av skriftspråket. Lärarna poängterar att man måste erbjuda olika metoder, material och redskap för att kunna fånga och tillgodose alla elever i ett klassrum oavsett deras kunskaper, nivåer, erfarenheter samt likheter och olikheter. Utifrån vårt resultat av verkliga verksamheter och lärare som vi har intervjuat och observerat, är vår önskan att lärarstudenter, verksamma lärare och andra som läser vårt arbete ska få bredare kunskap och förståelse för vikten av lust, motivation, stimulans, socialt samspel och variation i undervisningens arbetssätt med skriftspråket.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUndervisningsmetoder i lsv
dc.titleHur kan lärare på ett kreativt sätt arbeta för att motivera elevernas läs- och skrivlärande? – en undersökning grundad på intervjuer och observationer Arbetets art: Examensarbete i Lärarutbildningen VT 2009 didaktiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record