• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kan lärare på ett kreativt sätt arbeta för att motivera elevernas läs- och skrivlärande? – en undersökning grundad på intervjuer och observationer Arbetets art: Examensarbete i Lärarutbildningen VT 2009 didaktik

Sammanfattning
Våra frågeställningar är: • Hur arbetar lärarna för att motivera elevernas läs- och skrivlärande? • Vilka metoder och material använder lärarna för att hjälpa eleverna utveckla skriftspråket? • Varierar undervisningen för att fånga elevernas uppmärksamhet till skriftspråklig kunskap och i så fall hur? Metod Som forskningsmetod har vi valt att använda den kvalitativa. Vi har utfört intervjuer och observationer med olika lärare i olika klasser och på olika mångkulturella skolor. Dessa har vi valt att använda för att kunna förstå hur lärarna tänker om och förstår sin skriftspråksundervisning. Vi har relaterat våra intervjuer och observationer till det verkliga vardagsarbetet där material, metoder, relevans och konkretisering är vårt centrala fokus kring det som lärarna använder sig av vid elevers läs- och skrivlärande. Resultat Med hänsyn till de varierande intervjuerna samt observationerna vi deltagit i, har vi haft tillgång till att se hur lärare arbetar för att skapa varierande undervisningsmöjligheter för eleverna i deras läs och skrivlärande. Lärarna lyfter fram vikten av att stötta elevernas läs- och skrivutveckling genom att skapa glädjefulla, lustfyllda samt fantasifulla verktyg och metoder både för den fysiska och psykiska lärandemiljön. Lärarna utgår från att skapa en positiv atmosfär kring läsandet och skrivandet där målet är att väcka elevernas intresse, lust och nyfikenhet till skriftspråket. Utifrån intervjuresultaten och observationerna har vi kunnat dra den slutsatsen att det är av betydelse för elevernas skriftspråkslärande att läraren blir medveten om den variation av undervisningsmetoder man kan använda sig av i undervisningen av skriftspråket. Lärarna poängterar att man måste erbjuda olika metoder, material och redskap för att kunna fånga och tillgodose alla elever i ett klassrum oavsett deras kunskaper, nivåer, erfarenheter samt likheter och olikheter. Utifrån vårt resultat av verkliga verksamheter och lärare som vi har intervjuat och observerat, är vår önskan att lärarstudenter, verksamma lärare och andra som läser vårt arbete ska få bredare kunskap och förståelse för vikten av lust, motivation, stimulans, socialt samspel och variation i undervisningens arbetssätt med skriftspråket.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21621
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21621_1.pdf (243.5Kb)
Datum
2009
Författare
Najjar, Marianne
Talusi, Vian
Nyckelord
Undervisningsmetoder i l
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV