dc.description.abstract | Våra frågeställningar är:
• Hur arbetar lärarna för att motivera elevernas läs- och skrivlärande?
• Vilka metoder och material använder lärarna för att hjälpa eleverna utveckla skriftspråket?
• Varierar undervisningen för att fånga elevernas uppmärksamhet till skriftspråklig kunskap och i så
fall hur?
Metod Som forskningsmetod har vi valt att använda den kvalitativa. Vi har utfört intervjuer och
observationer med olika lärare i olika klasser och på olika mångkulturella skolor. Dessa har vi valt att
använda för att kunna förstå hur lärarna tänker om och förstår sin skriftspråksundervisning. Vi har relaterat
våra intervjuer och observationer till det verkliga vardagsarbetet där material, metoder, relevans och
konkretisering är vårt centrala fokus kring det som lärarna använder sig av vid elevers läs- och
skrivlärande.
Resultat
Med hänsyn till de varierande intervjuerna samt observationerna vi deltagit i, har vi haft tillgång till att se
hur lärare arbetar för att skapa varierande undervisningsmöjligheter för eleverna i deras läs och
skrivlärande. Lärarna lyfter fram vikten av att stötta elevernas läs- och skrivutveckling genom att skapa
glädjefulla, lustfyllda samt fantasifulla verktyg och metoder både för den fysiska och psykiska
lärandemiljön. Lärarna utgår från att skapa en positiv atmosfär kring läsandet och skrivandet där målet är
att väcka elevernas intresse, lust och nyfikenhet till skriftspråket. Utifrån intervjuresultaten och
observationerna har vi kunnat dra den slutsatsen att det är av betydelse för elevernas skriftspråkslärande att
läraren blir medveten om den variation av undervisningsmetoder man kan använda sig av i undervisningen
av skriftspråket. Lärarna poängterar att man måste erbjuda olika metoder, material och redskap för att
kunna fånga och tillgodose alla elever i ett klassrum oavsett deras kunskaper, nivåer, erfarenheter samt
likheter och olikheter. Utifrån vårt resultat av verkliga verksamheter och lärare som vi har intervjuat och
observerat, är vår önskan att lärarstudenter, verksamma lärare och andra som läser vårt arbete ska få
bredare kunskap och förståelse för vikten av lust, motivation, stimulans, socialt samspel och variation i
undervisningens arbetssätt med skriftspråket. | sv |