dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar av vad som begränsar respektive underlättar
elevers måluppfyllelse i ämnet idrott och hälsa.
Metod: Vi gjorde en kvalitativ undersökning med fenomenografisk ansats och metod. Vår undersökning
genomfördes genom öppna och ostrukturerade intervjuer med fyra aktiva idrottslärare, som undervisade på
kommunala grundskolor dvs. 1-9. Intervjuerna har bearbetats, analyserats och jämförts för att kunna kategorisera
det respondenterna sagt till olika kategorier.
Resultat: Vi har i vår undersökning kommit fram till att lärare uppfattar olika saker som begränsar respektive
underlättar i förhållande till elevers måluppfyllelse. Resultatet är uppdelat i två kategorier, uppfattningar om vad
som underlättar måluppfyllelsen och uppfattning av vad som begränsar måluppfyllelsen. De uppfattningar av
vad som underlättar elevers måluppfyllelse var enligt följande; måluppfyllelse underlättas genom variation,
genom att medvetengöra eleverna samt av elevers sociala grundförutsättningar. De uppfattningar av vad som
begränsar elevers måluppfyllelse var enligt följande; måluppfyllelse begränsas av praktiska omständigheter och
elevers fysiska förutsättningar.
Betydelse för läraryrket: Resultatet anser vi är av stor vikt för läraryrket. Genom en utökad kunskap om vad
som begränsar respektive underlättar elevers måluppfyllelse, kan man utveckla och bli bättre på det man gör. Om
lärare kan sätta ord på sin ”tystakunskap” och ta hjälp av varandras erfarenheter, kunskaper och idéer, så | sv |