• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares uppfattning om vad som begränsar respektive underlättar elevers måluppfyllelse i ämnet idrott och hälsa.

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar av vad som begränsar respektive underlättar elevers måluppfyllelse i ämnet idrott och hälsa. Metod: Vi gjorde en kvalitativ undersökning med fenomenografisk ansats och metod. Vår undersökning genomfördes genom öppna och ostrukturerade intervjuer med fyra aktiva idrottslärare, som undervisade på kommunala grundskolor dvs. 1-9. Intervjuerna har bearbetats, analyserats och jämförts för att kunna kategorisera det respondenterna sagt till olika kategorier. Resultat: Vi har i vår undersökning kommit fram till att lärare uppfattar olika saker som begränsar respektive underlättar i förhållande till elevers måluppfyllelse. Resultatet är uppdelat i två kategorier, uppfattningar om vad som underlättar måluppfyllelsen och uppfattning av vad som begränsar måluppfyllelsen. De uppfattningar av vad som underlättar elevers måluppfyllelse var enligt följande; måluppfyllelse underlättas genom variation, genom att medvetengöra eleverna samt av elevers sociala grundförutsättningar. De uppfattningar av vad som begränsar elevers måluppfyllelse var enligt följande; måluppfyllelse begränsas av praktiska omständigheter och elevers fysiska förutsättningar. Betydelse för läraryrket: Resultatet anser vi är av stor vikt för läraryrket. Genom en utökad kunskap om vad som begränsar respektive underlättar elevers måluppfyllelse, kan man utveckla och bli bättre på det man gör. Om lärare kan sätta ord på sin ”tystakunskap” och ta hjälp av varandras erfarenheter, kunskaper och idéer, så
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21622
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21622_1.pdf (371.6Kb)
Datum
2009
Författare
Rutgersson, Hanna
Johansson, Therese
Nyckelord
M
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV