Visa enkel post

dc.contributor.authorRutgersson, Hannasv
dc.contributor.authorJohansson, Theresesv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:49Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:49Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21622
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar av vad som begränsar respektive underlättar elevers måluppfyllelse i ämnet idrott och hälsa. Metod: Vi gjorde en kvalitativ undersökning med fenomenografisk ansats och metod. Vår undersökning genomfördes genom öppna och ostrukturerade intervjuer med fyra aktiva idrottslärare, som undervisade på kommunala grundskolor dvs. 1-9. Intervjuerna har bearbetats, analyserats och jämförts för att kunna kategorisera det respondenterna sagt till olika kategorier. Resultat: Vi har i vår undersökning kommit fram till att lärare uppfattar olika saker som begränsar respektive underlättar i förhållande till elevers måluppfyllelse. Resultatet är uppdelat i två kategorier, uppfattningar om vad som underlättar måluppfyllelsen och uppfattning av vad som begränsar måluppfyllelsen. De uppfattningar av vad som underlättar elevers måluppfyllelse var enligt följande; måluppfyllelse underlättas genom variation, genom att medvetengöra eleverna samt av elevers sociala grundförutsättningar. De uppfattningar av vad som begränsar elevers måluppfyllelse var enligt följande; måluppfyllelse begränsas av praktiska omständigheter och elevers fysiska förutsättningar. Betydelse för läraryrket: Resultatet anser vi är av stor vikt för läraryrket. Genom en utökad kunskap om vad som begränsar respektive underlättar elevers måluppfyllelse, kan man utveckla och bli bättre på det man gör. Om lärare kan sätta ord på sin ”tystakunskap” och ta hjälp av varandras erfarenheter, kunskaper och idéer, såsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMsv
dc.titleLärares uppfattning om vad som begränsar respektive underlättar elevers måluppfyllelse i ämnet idrott och hälsa.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post